• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dum fråga gällande Maut, Darsgo m.fl för +3,5t

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Måste man ha boxarna, fungerar inte kontanter?
Det finns inga betalstationer i t.ex. Österrike. Boxen läses av utefter vägen och då dras pengarna. Således kan inte kontanter användas.

Att klistra fast den ordentligt i rutan kan jag också rekommendera. Jag har under flera år kört med den liggandes i framrutan. Men på sportlovet var det slut med det. Blev 260 Euro böter.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Ni får läsa på vad som gäller för varje land för sig! Där det krävs en box så fungerar det aldrig med kontanter!
Jodå, vi läser på allt vi hittar men vi hittar inget om alternativ till DarsGo, däremot lite nyheter för oss. (ett axplock)

  • Vinjetten är obligatorisk för motorcyklar och bilar upp till 3,5 ton och finns nu endast i elektronisk version. Dvs klisterlappen är borta för Slovenien.
  • För fordon över 3,5 ton betalas en elektronisk vägtull som baseras på den faktiska körsträckan. Gäller vissa vägsträckor, precis som förut.

Avsnitt där det inte är nödvändigt att betala vinjett eller vägtull

Den elektroniska vinjetten krävs för att köra på alla motorvägar och snabbvägar utom följande avsnitt:
Gorenjska motorvägen (A2) – från riktning mot Österrike till Hrušica-korsningen i riktning mot Slovenien och från Hrušica-korsningen till gränsen i riktning mot Österrike. Avgiften för denna sträcka betalas tillsammans med avgiften för Karavanke-tunneln (korsningen Hrušica i Slovenien; korsningen Podrožca – Rosenbach i Österrike).

  • Koper expressväg (H6) – från korsningen Koper (Semedela) till slutet av expressvägen H6 Koper-Lucija (i båda riktningarna). Eftersom kustvägen som förbinder Koper och Izola har stängts krävs ingen e-vignett för användning av denna vägsträcka (Markovec-tunneln).
  • Maribor expressway (H2) – mellan Pesnica och Tezno. På grund av omklassificeringen av vägar till kategorin regionala vägar är den utesluten från systemet för vägtullar med e-vinjett.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du har inte alternativ vad jag vet i Slovenien, stanna på första mack efter gränsen så ordnar dom en box till dig, går även att beställa hem om du har tid att vänta någon vecka.
Du laddar sedan kontanter med kreditkort till ditt konto, finns beräkning på hemsidan vad det kostar för resp. sträcka, boxen piper två gånger när du börjarfå slut på pengar,bara ladda mer.
Sedan är det möjligt att unvika betalvägar också.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Tack för alla förslag och tips. Kikar på betalfria vägalternativ istället.
Du bör nog skaffa en box i alla fall. Vid tex vägarbeten kan du ledas upp på betalväg för att komma runt. Antingen skaffar du EasyGo+ eller Gobox i Österrike. Darsgo-box kan du beställa hem. Tog en vecka innan vi fick våran.
 
F

F.d. 73249

Guest
det tycker jag låter väldans märkligt att man tvingar folk in på en betalväg
o om man samtidigt vill bötfälla dom som inte har en box.
om leder in folk på betalväg vid vägarbete måste väl fritt lejd gälla
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
det tycker jag låter väldans märkligt att man tvingar folk in på en betalväg
o om man samtidigt vill bötfälla dom som inte har en box.
om leder in folk på betalväg vid vägarbete måste väl fritt lejd gälla
Ja visst händer det att man blir tvingad upp på motorvägen på grund av vissa omständigheter, men vi vet ju inte om dom stänger betalningen för en sträcka då, och man får nog vara snabb att åka av vägen när det är lämpligt. Att skaffa sig en box kostar inget och det är en frihet att ha en även om man inte åker betalväg. Man kan komma upp av misstag på motorvägen eller helt enkelt köra en kort sträcka motorväg för det är smidigt!
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Ja visst händer det att man blir tvingad upp på motorvägen på grund av vissa omständigheter, men vi vet ju inte om dom stänger betalningen för en sträcka då, och man får nog vara snabb att åka av vägen när det är lämpligt. Att skaffa sig en box kostar inget och det är en frihet att ha en även om man inte åker betalväg. Man kan komma upp av misstag på motorvägen eller helt enkelt köra en kort sträcka motorväg för det är smidigt!
Vi blev tvingade att åka motorväg sist vi passerade Österrike pga ett brobygge och avsaknad av andra alternativ. Vi hade Easygo + i rutan och de tog betalt precis som om vi frivilligt valt motorvägen. Jag kör inte i det landet med sina oerhört kostsamma böter utan att ha dosan, det händer ju eventuellt att även en normalt sett ofelbar chaufför som jag svänger fel och hamnar på betalväg.

Hälsningar
Peter
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Du bör nog skaffa en box i alla fall. Vid tex vägarbeten kan du ledas upp på betalväg för att komma runt. Antingen skaffar du EasyGo+ eller Gobox i Österrike. Darsgo-box kan du beställa hem. Tog en vecka innan vi fick våran.
Tack, men det kommer inte att hända. Fick reda på under Kristiflygar-helgen så har flera valt bort detta och kört via motorvägsfria alternativ till Italien genom Österrike.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Vi blev tvingade att åka motorväg sist vi passerade Österrike pga ett brobygge och avsaknad av andra alternativ. Vi hade Easygo + i rutan och de tog betalt precis som om vi frivilligt valt motorvägen. Jag kör inte i det landet med sina oerhört kostsamma böter utan att ha dosan, det händer ju eventuellt att även en normalt sett ofelbar chaufför som jag svänger fel och hamnar på betalväg.

Hälsningar
Peter

Vi blev tvingade att åka motorväg sist vi passerade Österrike pga ett brobygge och avsaknad av andra alternativ. Vi hade Easygo + i rutan och de tog betalt precis som om vi frivilligt valt motorvägen. Jag kör inte i det landet med sina oerhört kostsamma böter utan att ha dosan, det händer ju eventuellt att även en normalt sett ofelbar chaufför som jag svänger fel och hamnar på betalväg.

Hälsningar
Peter
Tänk på att "alpturkarna" i österrike inte visar någon som helst hänsyn om du gör det minsta misstag. Vi har alltd kört med Easygo+ och det har funkat. Vi träffade på ett ungt par som tydligen hade gjort n`åt slags misstag och var tvungna att fixa fram 260Euro pronto.Ingen pardon. så kolla noga eller välj en annan väg (land)
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Vi kör från Munchen vgnr 8 till krysset Inntal mot Insbruck vgnr 93 kör av motovägen i Kieferlfelden vgnr 171 mot kufstein vgnr 173 mot St johan i tirol vgnr 178 sväng höger mot Kitzbuhel vgnr B161 mot mittersill sen vgnr 108 mot Felbertauern Tunnel kostar ca 11 Eur mot Matrei till Lienz.
Här finns tre alternativ. Till höger mot Dobbiaco sen tv mot Cortina vgnr ss51 mot Beluno isanta Croce börjar motorväg A27 tii Venedig.
Till venster vgnr B100 Mot Willach i Oberdauburg sväng Höger B 110 mot Kötecbach Mautten. Där kan du välja att köra till höger över Plöckenpazz ÄR HÖGSTA HÖJD 3,85 tunnel till Tolmezzo sen udine motorväg till Trieste elle Venedig.
Eller köra vgnr B 111 till Arnoldstein vgnr 83 lite svårt se upp så du inte kör upp på A2 betalväg. och Tarvisio SS 13 sen kan d u köra på motorvägen
Åker mot Croatien Skulle till Rimini men tyvärr.
Trieste mot Basovizza E61 mot gräns Kozina Slovenien Vägnr 8 E61 mot Rijeka .
Eller mot gräns Rabuiese Sväng höger vi bensinstationen på vgnr 406 rondell mot Dekani . Den går under motorvägen H5 och sväng till venster vgnr 409 mot Rizana till höger vgnr 208 gräns Croatien mot Buzet
Trieste Rabuiese sväng till höger efter gränsen vid bensinstation vgnr 406 mot Koper rodell 3 avfart vgnr 11 E 751 mot gränsen Croatien
Kolla noga på vägskyltar och vgnr är gula tror jag. motorvägen är blå.
Motorvägen i Italien är betalväg. kostar udine -trieste 7 eur och treviso -triste /venedig 13 eur
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tack för alla förslag och tips. Kikar på betalfria vägalternativ istället.
Vi kom norrut förtvå månader sedan, gamla vägen via Brenner. Fungerade jättebra med navigatorn ställd på ”inga betalvägar”. Direkt efter Brenner så blev det stopp. Stor poliskontroll och max 3,5 ton för att fortsätta. Inga böter men de tvingade upp oss på motorvägen. Det kostade 12 Eur till nästa avfart…
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helger förekommer det att polisen tvingar upp bilarna på motorvägen genom Brennerpasset,man vill inte ha all trafik genom små samhällen.
Det stämmer, när tyskar och holländare har semester blir det enorma trafikstockningar i Brenner och då försöker många köra förbi
på de mindre vägarna runtomkring, med följd att det blir stockningar där också, så att de boende inte kommer ut från sina hus
och räddningsfordon inte kommer fram. Därför spärrar polisen numera sidovägarna för genomfart under storhelger. De som försöker ändå,
skickas tillbaka upp på autobahn.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Märkligt att tvinga upp folk på motorvägen, de måste väl ändå ta hänsyn om man ens ska åt det hållet.
Själv har jag tankar på att göra Österrike från väst till Öst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Märkligt att tvinga upp folk på motorvägen, de måste väl ändå ta hänsyn om man ens ska åt det hållet.
Själv har jag tankar på att göra Österrike från väst till Öst.

Under långhelger är det en sådan anstormning att det annars korkar igen alla vägar och ingen kommer fram, inte innevånarna heller.
Man bör absolut undvika att åka nedåt där i början av helger/långhelger och uppåt i slutet av dito.
Kör på vardagar eller nätter så är det inga problem.
 
Toppen