• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ducato dörrsida

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025
Är det ngn som bytt högtalare i dörrarna på en Ducato 2012:à? Är det bara chips som det hålls fast med och är det bara att pilla rakt ut dom isf? A stolps ( mellan v-rutan och framdören) vore bra och få bort också för att byta diskanterna, tips? Ljudet skall förbättras och en baslåda i ngn form skall in så man slipper konservburks ljudet.

Sv: Ducato dörrsida

Hej
Du behöver inte ta bort dörrpanelen för att komma åt högtalarna.
Det räcker att bort högtalargallret så kommer du åt skruvarna.

Vilken högtalare tänker du byta till?
Hälsningar
Lars

Panelen på A-stolpen är bara att dra bort. Diskanterna är bara att ta bort, klipp av kabeln (spar en bit kabel så att du kan löda tillbaka kontakten om du vill återställa någon gång) och löd dit nya diskanten, fäst med smältlim.
Du kan gott sätta dit lite dämpmatta i dörren då det är rena konservburken (basen blir bättre och fastare).

Hertz har extremt prisvärda högtalare, JBL's GTO serie är lättdriven på bilstereons effekt.

Peter :)

Senast ändrad:

Intressanta svar av er, tack. Har inte bestämt mig än men vet från 90-talet att MB Quart är bra högtalare och Rockford och Soundstream var grymma då. Har hänt en del sedan dess har jag upptäckt :). Ok så gallret skall snäppas av bara och listen likaså, bra. Lika bra att fråga eftersom det är olika på alla bilar. Baslådan är ett litet problem också, funderar på att köra aktiv baslåda typ Kenwoods eller Pioneer? Hur har ni löst det? Framsystemet skulle nog passa som föreslagits eftersom jag gillar hårdrock och gärna med lite drag. Bygga låda skulle vara bäst men tar för mycket plats så det blir väl och kompromissa.

Man kan väl lite enkelt säga att Hertz, DLS, JL Audio m.fl kanske är snäppet upp från Rockford Fosgate, JBL om det är ljudkvalitet man är ute efter (Hertz fanns f.ö på 90 talet dom också ;) ).

Om du har fasta stolar finns det gott om plats bakom att bygga baslåda.
Dom små platta aktiva lådorna är problemlösare, långt ifrån optimala, mer "sista utvägen" om man inte får dit något annat.
En välljudande färdigbyggd låda med ett litet strömsnålt digitalt slutsteg är Alpine SWE-815, liten och nätt om du har utrymmet, har den själv! Kommer med portplugg så du kan ändra frekvensgången.

Bygga en låda är den lösning som både låter bäst och blir estetisk snyggast, alltid finns det plats någonstans ;) Finns basar som spelar kopiöst i 13l låda.

Senast ändrad:

Ok där ser man att bilstereo utvecklats i rätt riktning. Såg grym ut Alpine basen. Angående DLS så tyckte jag själv redan på 90-talet att de var lite skräniga fast många tyckte det lät super, inte lätt dethär. Helst vill man ju provlyssna för att se om det passar ens egna öron :). Gillar fast bas men med attack samt tydliga röster :swoon:

Vilken bas menar du för 13 liters låda? Sluten eller portad?

Senast ändrad:

Där ser man, själv föredrar jag DLS just för att dom inte är stickiga i diskanten och spelar neutralt :p:
B² ES8 trivs bra i sluten låda 13-14l, kräver en del effekt för att prestera, DLS har ett paket med 2st 6.5" RW6 basar, går att bygga tunn och fin låda, kräver inte mycket effekt för att spela bra.
Skicka PM, en del av basarna går att fixa provlyssning på.

Ok, smaken är olika för alla. DLS är säkert bättre idag än då så kan nog inte riktigt säga ngt om det. B2 såg grym ut. Går det att provlyssna i Sthlm någonstans? Skall ner till Elmia också imorgon så kanske finns tid att besöka BRL? Mätt lite i runt och ett slutsteg, 6,5" midhögtalare och diskanter är nog inga större problem. Basen är det. Finns galet lite plats. Framstolarna är snurrbara så endast underredet där är still och har plats ca 38 cm brett, 20 cm högt och 18 cm djup, inte mycket och hänga i julgran :(. Möjligheten är att ha den på golvet framför dubbelplatsen bakom förarplatsen men den kommer ut en del + att lågnivå eller högtalarkablar, remote eller vad det nu blir skall trollas bort :o:

Senast ändrad:

Panelen på A-stolpen är bara att dra bort. Diskanterna är bara att ta bort, klipp av kabeln (spar en bit kabel så att du kan löda tillbaka kontakten om du vill återställa någon gång) och löd dit nya diskanten, fäst med smältlim.
Du kan gott sätta dit lite dämpmatta i dörren då det är rena konservburken (basen blir bättre och fastare).

Hertz har extremt prisvärda högtalare, JBL's GTO serie är lättdriven på bilstereons effekt.

Hejsan, mycket intressant!
Hertz högtalarna passar dom rakt av i en Ducato? Måste man ta bort hela dörrsidorna för att sätta dit Dämpmattan?
Bor mellan Kalmar o Karlskrona så det är väl enklast att beställa via hemsidan.

Det du kan lägga på genom hålet från högtalaren räcker. Behövs inte mycket för att det ska bli mycket bättre.
Ska man göra det seriöst ska hela ytterplåten samt innerplåten dämpas, gärna dörrsidan också, fast då börjar det bli lite vikt. Ett arl eller så kommer att göra underverk.

Plockat dörrhögtalarna och diskanterna och förstår varför det inte låter bättre. Dörrhögtalarna vägde ca 300 gr och dom nya ca 1,5 kg, nya diskanterna vägde också nästan dubbelt så mycket som de gamla. Diskanterna går att få dit på original stället efter lite modifikation av panelen. Smältlim kan bli problem tror jag eftersom man står rätt ofta i gassande sol och då kan de bli sjukt varmt eller klarar smältlimmet det?

Ok, ge gärna några eller ngt ex? Kollade lite nu och t o m verkstäder ser ut att ha problem med hög temperatur lim och då mera i sprayform. Till detta behövs en klump med lim.

Om en ser på 3M sin Scotch-Weld serie så er 3779 temperaturbestandig opp til 150 grader, mens 3738 bare til 54 grader. De flest hobbyprodukter ligger mellom 60 og 70 grader. Tilsvarende finnes fra flere produsenter av smeltelim for industrien.

Ok, tack för svaret :). Ett annat problem är att jag skulle vilja byta högtalar kablar men det ser inte ut som man greppar hur de dragit det :confused:? Tar man bort kabelskyddet så ser det ut som de går uppåt i stolpen, dock är det svårt att avgöra var den kommer fram inne i bilen under instrumentbrädan? Har rivit en hel del plast, ungefär airbagen kvar på vänster sida för att komma åt men den får man väl inte röra, eller? Explosionsrisk? I värsta fall får jag kapa och skarva vilket inte alls känns bra.

Prova gärna Biltemas aktiva subwoffer liten och med inbyggt slutsteg bra att gömma under förarstolen 8 tum 990:- art 24797 180 W

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen