• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ducato 2008 2,2 JTD kamkedja

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vid mitt besök på verkstaden idag så berättade de att min bil glädjande nog har kamkedja och att service skulle göras var 4000 mil eller 24 månader. Detta uppgav deras dator. De sade att 2,3 JTD har kamrem. Jag trodde det var tvärt om , jag har letat på nätet och inte hittat något om detta.Mina funderingar var att göra ett eget oljebyte när bilen nu gått 1000 mil , men verkstaden hade inget oljefilter inne och det visade sig att det inte var de vanliga plåtfilterna som bilen hade utan någon form av löst filter. Har inte råkat ut för denna lösningen tidigare och slog bort tankarna på att byta själv. Någon som vet något säkert eller har synpunkter enligt ovan??
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Ducato 2008 2,2 JTD kamkedja

Om jag inte missminner mig så är det Fords 2,2 liters motor och den har ett insatsfilter. Inte svårare att byta än ett vanligt filter. Sitter på undersidan av motorn = lättåtkomligt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ducato 2008 2,2 JTD kamkedja

Hej Sharky. Filtret har reservdelsnr: 15-OX339/2D på MEKONOMEN och kostar 108:-
(Samma som till FORD Transits 2,2L motorer)

JANKRO
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Ducato 2008 2,2 JTD kamkedja

Hej inga problem å byta själv bara man har lite koll på eventuella oringar (tätningar)som kan sitta runt hållaren kan på vissa modeller vara lite problem med sk filterverktyg som mäste vara modellspecifikt annars inte svårare än det gamla hederliga oljefiltret lycka till
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato 2008 2,2 JTD kamkedja

Tack för informationen. Jag har alltid varit försiktig och ofta gjort oljebyte på mina bilar. Man undrar ju vad det är för olja som kan hålla 4000 mil!
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Ducato 2008 2,2 JTD kamkedja

Hei!
Bytter olje hvert år-uansett. Det er en god forsikring.
Helsing,
Berit & Ola
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Ducato 2008 2,2 JTD kamkedja

Hej!


Om det är en Fiat Ducato 2,3 Från mitten -06 och framåt med 120 eller 130 hk motor så

har du både kedja och rem!!!! :wub:

Remmen driver ena kamaxeln från vevaxeln och en kort kedja driver den andra kammen

från den första!!

Lycka till med filterbytet!
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Ducato 2008 2,2 JTD kamkedja

Hej Sharky. Oljor idag ( kvalitets oljor ) har längre bytesintervaller än tidigare. Inom åkeri branchen så ligger intervallen mellan 7-8000 mil. Ny olja idag har nästan en aggresiv verkan i början, vad som är viktigt ÄR BYTET AV FILTER oljan i sig är nära på outslitlig. Men med tanke på hur lite en husbil körs per år är det inte fel att byta en gång per år, men då av den anledningen att kondens/ vatten kan bindas till oljan
 
Toppen