• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ducato 2.8 idtd dör efter ca 1 min

F

F.d. 57401

Guest
Hejsan.
Min Ducato 2.8 idtd 2000 uppför sig inte som den skall nu efter vintern. Startade direkt vid första försöket men dog efter ca 1 min. Väntade en liten stund och provade igen. Samma visa startade men dog efter 1 min. Efter några försök vägrar den helt. Nästa dag är det likadant igen.
Jag har bytt dieselfilter och fått insprutarna tryckta och kollade. Nyckel/code-lampan tänds och släcks som den ska men lurar på ifall immon kan ha låst sig iallafall, trots att lampan funkar.

Tacksam för alla ideer för mina börjar ta slut.

Mvh
Pether
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hejsan.
Min Ducato 2.8 idtd 2000 uppför sig inte som den skall nu efter vintern. Startade direkt vid första försöket men dog efter ca 1 min. Väntade en liten stund och provade igen. Samma visa startade men dog efter 1 min. Efter några försök vägrar den helt. Nästa dag är det likadant igen.
Jag har bytt dieselfilter och fått insprutarna tryckta och kollade. Nyckel/code-lampan tänds och släcks som den ska men lurar på ifall immon kan ha låst sig iallafall, trots att lampan funkar.

Tacksam för alla ideer för mina börjar ta slut.

Mvh
Pether
Misstänker att den suger luft någonstans i bränslesystemet , behöver inte betyda att du ser att det läcker nånstans, tror att felet sitter i filterbytet att det inte blev riktigt tätt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick problem efter att ha bytt bränslefilter följde med gummipackningar men vid närmare skärskådande var de inte exact lika med de gamla så bytte till de gamla och problemet försvann. Gäller nog att hålla sig till de rätta fabrikaten, köper man från tyskland kan man nog få billigt men det handlar om kvalite också.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Felet kan ju inte bara uppstå för att husbilen stått oanvänd över vintern. Det kan ju vara så att du trots allt fått bakterier & alger i bränslesysstemet som genererar en slemmig, skitig, trögflytande gegga. Har du haft dieselbiosid som motverkar detta i bränslet över vintern?
På bränslegivaren i tanken sitter sugröret för bränslet & längst ner på detta rör sitter en finmaskig sil som på min husbil var såpass skitig & tät att bränsletillförseln ströps. Inte så mycket så att motorn dog men jag har ända sen jag köpte den tyckt att den blev slöare efter en stunds körning. Som "tur" var så upphörde bränslegivaren att fungera & jag upptäckte föroreningarna när jag bytte givaren.
Om du har bakterier & gegga i tanken är det mycket möjligt att silen har tätnat såpass att pumpen inte får erfoderligt bränsle.

För att eliminera denna felorsak kan man lossa, lyfta ur givaren & kolla så att silen på röret är ren.
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Jag har också råkat ut för liknande problem, med att tanklocket är för tätt, med undertryck på tanken, det är ett vanligt fel på Fiat Ducato, vad göra med detta problem,( borra ett hål ?) är kanske ett sätt att lösa det, detta är ett problem som gör att man letar efter fel på fel ställe.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde noe tilsvarende på en eldre PSA diesel, der var det en vridning på en slange mellom tank og pumpe som etter noen år førte til at slangen ble sugd flat. Men prøv først om det hjelper å ta av tanklokket.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Tycker nog att du ska kolla upp dieselpumpen då du verkar få bränsletryck initialt och då startar den, sedan förbrukar motorn ledningstrycket men frammatningspumpen startar inte om automatiskt när ledningstrycket försvinner.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hejsan.
Min Ducato 2.8 idtd 2000 uppför sig inte som den skall nu efter vintern. Startade direkt vid första försöket men dog efter ca 1 min. Väntade en liten stund och provade igen. Samma visa startade men dog efter 1 min. Efter några försök vägrar den helt. Nästa dag är det likadant igen.
Jag har bytt dieselfilter och fått insprutarna tryckta och kollade. Nyckel/code-lampan tänds och släcks som den ska men lurar på ifall immon kan ha låst sig iallafall, trots att lampan funkar.

Tacksam för alla ideer för mina börjar ta slut.

Mvh
Pether
Låter som felet vi hade på vår årsm. 08 det var spjällhuset det var fel på.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! vi hade samma problem på våran gamla med samma motor fast felet kom plötsligt ! efter mycket strul fram o tillbaka så verkade det som att det läckte vid spridarna den sög luft på nåt konstigt vis ? drog åt vid spridarna och problemet försvann ! lycka till !
 
Toppen