• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ducato 1.9td injektorpump

Karl

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Lund
Hej!
Vår husbil tvärdog för ett par veckor sen på hemresa. Vi hade lite tur i oturen. Det hände på 2+1-väg, men vi lyckades rulla av och parkera snyggt på parkeringen till en kyrka.

En snabb felsökning under huven visade att en kabel från injektorpumpen lyste lite svagt rött och hade blivit av med det mesta av isoleringen.
Nu har jag äntligen fått lite tid att gå igenom kablaget och bytt/lagat alla kablar som den lyckats förstöra.
På ett ställe var den skarvad sen tidigare.

Nu tror jag att jag har kommit så långt att det verkar vara kortslutning någonstans i närheten av solenoiden i injektorpumpen. Men den sitter väl dold.

Hur gör jag för att komma åt solenoiden? Finns det någon som har en sprängskiss eller erfarenhet av att byta/komma åt solenoiden?

Solenoiden i sig verkar fungera som den ska. Den klickar om jag lägger 12v på den och jag har lyckats starta en gång, men det blev nog kortis ganska omgående.

Mvh
Karl
 

Micke74

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gävle
HBK-Nr
31526
Medlemskap
2021
Tja, här står det lite om startspärren/solenoiden..
 

Karl

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Lund
Hej!

Jag återkopplar om felet.
Det var kabelbrott/kortslutning till solenoiden väl dolt under en metallkåpa som förmodligen är någon form av stöldskydd.
S Sandby Motorservice fixade problemet och nu har den också gått från att ha varit svårtstartad med 2-3 glödningar till att vara ruskigt lättstartad. :)
 
Toppen