• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dropp från taklucka

F

F.d. 52908

Guest
Hej. För ca. tre veckor sedan stod jag vid kusten och det var mycket regn och blåst, då kom det några droppar från tankluckan. Kan det va en tillfällighet och att det blåste så att vattnet kom genom någon ventilation.
Jag har nu varit ute i mer regn och blåst och det har inte kommit något vatten, har dessutom kollat med en fuktmätare bakom täcklocken i luckan och det finns ingen fukt. Har någon råkat ut för något liknande och är det något som bör åtgärdas.
/sören

Håkan o Carina

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2025
Sv: Dropp från taklucka

Hej!
Vi har också detta problem med att det kan komma någon droppe från takluckan.
Vi har en Dethleffs I 6501 2008 årsmodell.
Ni verka ha en liknande husbil.

F

F.d. 52908

Guest

Hej. Stämmer, min är en T6501. Har ni gjort någon åtgärd eller har ni kvar problemet. Jag menar att lossa hela kassetten kan ju göra mer skada.
/sören

EVTOAK

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024

Hej har varit ute för samma sak på min bil vid kraftigt regn o blåst
Men har inte varit mer funderar på att sätta vindavire framför
TOMMY

Håkan o Carina

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2025

Vi har inte gjort några åtgärder, senast idag när vi åkte hem från Falkenberg så kom det några droppar. Jag har misstänkt att det är kondensvatten men är inte helt säker. Är det ett vanligt problem som många har så borde det vara kondensvatten.

EVTOAK

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024

Jag tvivlar på kondens men vet inte för min del var det att det att
Vattnet pressades in antagligen i dubbel glaset

F

F.d. 52908

Guest

Hej. Stämmer, min är en T6501. Har ni gjort någon åtgärd eller har ni kvar problemet. Jag menar att lossa hela kassetten kan ju göra mer skada.
/sören

F

F.d. 52908

Guest

Aj då!! Råkade bli dubbelt inlägg! Förlåt!

Sten o Anette

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2026

Jag har också haft detta problem ,men bara en gång,har I 6501-07,när det hände så blåste det o regnadehur jäkla mycket som helst, men det har det gjort tidigare med så fan vet varför nu. Har i alla fall tätat luckan hos codat iFritsla. Luckan är en stor heki. Verkstaden menar att blåsten pressar vattnet in.

hbk 6655

Senast ändrad:

Sten o Anette

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2026

Beror troligen på att gummilisterna,är delade,men de sluter inte så tätt som jag önskar,har problem med ljud vid körning i motvind när det blåser .Vattnet pressas av vinden upp mot kanten och rinner sedan troligtvis in genom öppningarna som finns. Har gjort fukt kontroll men det visar inget

Toppen