• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drivlina

F

F.d. 30490

Guest
Hej på er, vi Har i år köpt oss en lite nyare husbil en 2007 Ducato 160 multijet.
Den dag vi hämta hem den tyckte vi att kopplingen tog högt upp, lite svår körd man ville gasa lite förtidigt. Vi tog då kontakt med Hb firman där vi köpt den & blev snabbt övertalade att allt var ok. Nu har vi kört den 750mil ute i Europa så fort det kommer en rondell eller stop ljus så hoppar hela bilen svårt att få kontroll över koplingen. Man får liksom börja om igen att hamna i en backe & försöka ta sig upp är nästintill hopplöst det blev till sist att vi blev tvungna att ta betal vägar för att komma undan problemet.Är det någon som haft liknade problem.:rolleyes:

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Drivlina

När kopplingen tar högt upp är det ett tecken på att kopplingslamellerna är i stort sett slut.
(I bästa fall är det en justering av överföringen från pedal till kopplingen som löser problemet.)
Nog bara att ställa bilen hos säljaren för åtgärd tycker jag.

(I sämsta fall är det ett handhavandefel, vilket jag till viss del betvivlar iom att kopplingen tar högt upp)

F

F.d. 30490

Guest

Det käns inte som att koplingen är sliten drog fint i 6 växeln upp för backarna. Jag läste ett inläg om någon här i klubben som hade problem när dom backade dom fick liksom slira på kopplingen för att bilen inte skulle börja skaka vi har samma problem men framåt. Kan bara inte hitta detta inlägget, tack för att du svara

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Kan vara olja på kopplingen. Då hugger den när det är kall.
Om man då slirar lita på den så den blir varm så försvinner huggningarna. Fast bara just för stunden.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, du har förmodligen ett s. k. dubbelmassesvänghjul i din bil.
Det finns inga torrisionsfjädrar i själva lamellcentrummet utan den funktionen sitter i själva svänghjulet.
Mycket tyder på att det är utslitet och glappt vilket inte alls är så ovanligt.
Om så är fallet så bör du försöka plocka försäljaren på rep. för det är mycket arbete och svänghjulet är inte gratis och troligen även ny koppling när allt ändå är bortplockat.

Kombinationen hög pedal och skakningar kan tyda på att förra ägaren slirade ihjäl koppling och svänghjul.

Jag kan ha fel, men kolla upp det innan ev. garantier är helt borta, och lita aldrig på en försäljare som säger att allt är ok. när man själv inte tycker det, men ändå är så osäker att man inte vill protestera.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 30490

Guest

Tack, det är sant vi tänkte att det var på det viset man blir så lätt omkull pratad, man måste vara envis,man ska ju tycka det ska vara roligt att köra inte en plåga vi missa många byar i Nora Spanien för vi tyckte det blev för drygt att köra, Tack för svar

Toppen