• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

drivaxeltätning

F

F.d. 13239

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: frankia
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.5 turboD
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: f
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Växellåda
Hej
Ska byta packboxen till drivaxeln på höger sida på min peugeot
Är det annorlunda än den på vänstra sidan?
Någon som vet?

Joakim
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.266
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja lite annorlunda är det. Drivaxeln är längre/dubbel och har ett stödlager på mitten.
Det är inga större problem annars, när du fått loss yttre drivknuten lika som på andra sidan så lossar du hela fästet till stödlagret som sitter skruvat i motorn. Det brukar inte sitta en spännring på högersidan i drivaxeln, för stödlagret håller axeln på plats i lådan. Det finns inget "lock" vid packboxen på högersidan utan man får borra eller slå ett hål i boxen och dra i en plåtskruv eller liknande i hålet för att dra ut boxen.
När du har axeln borta så kan det vara idé att kolla stödlagret. Det är ett vanligt 2RS lager (jag tror det är 6006 2RS) det sitter fast på axeln med en spännring som man behöver en ny vid byte, för den gamla bör man slipa/hugga av för att få loss lagret.

Lycka till. JANKRO.

Ps. Om du böt box på v.sidan utan att lossa yttre drivknuten utan "bara" lossade så du kunde dra ut McPhersonbenet tillräckligt för att de inre splinsen skulle komma ut, så går det nog på h.sidan också, men det blir lite mer delar som hänger löst och inre knuten sitter vid stödlagret och inte inne vid lådan.
 

sven-A

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Hej.
Jag har en -91 Dethleffs, jag trodde att jag hade läckage i drivaxeln jag med. Det visade sig vara så att oljan kom uppifrån och rann rakt ner på höger sida om växellådan ner på drivaxeln som kastar runt oljan. Jag hade tur i alla fall, det var dåligt åtdragen slang på turbon som det rann ifrån.
Oljan smög via ovansidan växlelådan och ner på axeln. Kolla noga, du kanske har túr du med:spinny:
 
F

F.d. 13239

Guest
JANKRO skrev:
Hejsan, ja lite annorlunda är det. Drivaxeln är längre/dubbel och har ett stödlager på mitten.
Det är inga större problem annars, när du fått loss yttre drivknuten lika som på andra sidan så lossar du hela fästet till stödlagret som sitter skruvat i motorn. Det brukar inte sitta en spännring på högersidan i drivaxeln, för stödlagret håller axeln på plats i lådan. Det finns inget "lock" vid packboxen på högersidan utan man får borra eller slå ett hål i boxen och dra i en plåtskruv eller liknande i hålet för att dra ut boxen.
När du har axeln borta så kan det vara idé att kolla stödlagret. Det är ett vanligt 2RS lager (jag tror det är 6006 2RS) det sitter fast på axeln med en spännring som man behöver en ny vid byte, för den gamla bör man slipa/hugga av för att få loss lagret.

Lycka till. JANKRO.

Ps. Om du böt box på v.sidan utan att lossa yttre drivknuten utan "bara" lossade så du kunde dra ut McPhersonbenet tillräckligt för att de inre splinsen skulle komma ut, så går det nog på h.sidan också, men det blir lite mer delar som hänger löst och inre knuten sitter vid stödlagret och inte inne vid lådan.

Tack för svaret
Joakim
 
F

F.d. 13239

Guest
sven-A skrev:
Hej.
Jag har en -91 Dethleffs, jag trodde att jag hade läckage i drivaxeln jag med. Det visade sig vara så att oljan kom uppifrån och rann rakt ner på höger sida om växellådan ner på drivaxeln som kastar runt oljan. Jag hade tur i alla fall, det var dåligt åtdragen slang på turbon som det rann ifrån.
Oljan smög via ovansidan växlelådan och ner på axeln. Kolla noga, du kanske har túr du med:spinny:

ska kolla de tack för svaret
joakim
 
Toppen