• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drivaxel Fiat

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Tja, hittade inget annat forum än detta, så jag mal väl på då.
Jo följande inträffade strax norr om Lyon förra året:

Vi var på hemväg i september efter en mycket varm semester vid Rivieran.
Efter en massa snäva kurvor i kanske för hög fart på en MYCKET krokig väg och ner mot en rondell, börjar ratten skaka oroväckande. Punka på ett framdäck misstänker jag och slinker in på en parkeringsplats intill. Efter en inspektion befinns samtliga däck hålla trycket och jag tar en försiktig tur runt parkeringen. Fram och åter. Högervarv och vänstervarv. Samma resultat. Ett envist wobblande i ratten. Vi bestämmer oss för att försiktigt i 40-50 km/h fortsätta färden norrut med bibehållet wobblande.
Efter en timmes tid eller så, avtar obehaget och vid gränsen mot Tyskland har det absolut upphört.

Vid hemkomsten kontaktar jag bilverkstaden där de så småningom kommer underfund med att ena drivaxeln måste ha börjat krypa ut infästningen på splinesen och förorsakat wobblet. Låter iofs vettigt.

Nu en fråga: Har någon här en liknande erfarenhet eller vad ska man tro???

Erling:confused::confused::confused:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Sv: Drivaxel Fiat

Hej!

Detta fenomen....kan ha berott på bromsarna.
Var det nerför när du körde, och bromsade du samtigt ibland.

Samma sak har har hänt för mig fast på en personbil.
Bromsarna blir så varma att de nästan "glöder"

Wobblandet avtar efter en tid när bromsarna har kallnat!

Känns som hela framvagnen skakar loss!!
Kolla bromsarna vid tillfälle!

Bara ett förslag!

Ha det gott!

F

F.d. 17147

Guest

Misstänkt likt en kass drivknut.Yttre drivknut brukar låta vid fullt rattutslag,innre drivknut låter oftast inget men kan ge fenomen som liknar dina problem.
Och då menar jag inte vibrationer som vid obalans i däcken utan att det riktigt drar i ratten.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag har haft samma upplevelse med min förra husbil en Frankia I690, 1999.

Särskilt märkbart vid jämn fart (90km/tim) i en lång vänsterkurva, då skakade bilen kraftigt i sidoled. Skakningen upphörde om jag drog på eller släppte gasen. Efter byte av drivknutar på båda sidor försvann problemet.

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2025

Hej

Jag har också haft samma fel på min förra husbil Dethleffs I532-90.
Det var låsningen av den inre drivknuten som lossnat, det fixa dom på Bossings i Linköping.

Lennart

Toppen