• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drivaxel fiat ducato

F

F.d. 19211

Guest
Håller på och ska byta höger drivaxel på min fiat ducato 640 från 1991
2.0 bensinmotor.
Original så är den ledad på mitten med ett stödlager.
Den nya som jag köpt är inte ledat på mitten, Den är ledad vid vxl-lådan och vid hjulspindeln och saknar stödlager den är dock rejält mycket grövre, är det en nyare variant av axel eller har jag fått fel.
Har kollat runt hos en del firmor som säljer reservdelar och det verkar som det finns 2st varianter.:wideeyed:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Drivaxel fiat ducato

Hej och välkommen.
Vi har den sista månaden haft en hel del inlägg om olika drivaxlar, för en medlems dieselbil gick sönder söderöver på semestern. På hans bil var det själva hållaren till stödlagret som gick sönder och försök gjordes att i stället få dit en liknande din nya utan stödlager för att få hem bilen o.s.v.

Det verkar faktiskt finnas rätt många liknande varianter.
Med erfarenhet av vad vi tidigare skrivit så hör nog din nya drivaxel hemma på en med dieselmotor av visst motorfabrikat och kan ev. monteras på en del bilar om man får en med rätt längd, för den skiljer också, även på de utan stödlager.
På bensinare tvivlar jag på att det finns någon annan variant än med stödlager, men man kan inte vara helt säker.

Så det är nog fullt klart att du skall få tag i en som är rätt och lika den gamla, och inte sätta dit något annat.

Till för något år sedan gick det lätt att själv hitta rätt delar hos våra eftermarknadsfirmor på deras hemsidor med bilens reg.nr.
Sedan tog de bort listorna, men personalen kan fortfarande hitta rätt om du hittar en som är intresserad.

Det är dock inte svårt alls för det finns hur mycket som helst på internetfirmor till bra priser (du har kanske handlat där).
Det finns också lösa drivknutar, både yttre och inre, och stödlagret är ett vanligt lager, och spännringen som håller fast den finns att köpa lös m.m.

Bilden är gammal och pilarna pekar bara på utybytt stödlager.
PICT0194.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 19211

Guest
Sv: Drivaxel fiat ducato

Tack för informationen.
Axeln som jag köpte kommer från en internet firma (bildelar online 24)där jag slog in mitt reg nr.
Deras sida visade dock att den skulle passa till min bensinmotor.
Kollade även på ad bildelar och dom visar båda varianterna.
Det jag funderar på är om hålet i växellådan har urtag för snäppringen för axeln. Den gamla axeln har ju ingen snäppring. Felet med min gamla axel är att stödlagret är slut, Någon som vet om det går att byta ut endast det. Tycker att det borde vara fullt möjligt att plocka isär drivaxeln.
En annan fundering som jag har vad händer med vxl-lådans lagring om jag skulle montera axeln som jag fick samt finns det risk för variationer.:yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Drivaxel fiat ducato

Hej igen, tyvärr vet jag inte säkert om det finns ett spår för snäppringen på högersidan i alla lådor..... Mycket troligt, men tyvärr, vet ej.

Ja det är inget problem alls att byta bara stödlagret. Bilden på mina drivaxlar är efter renovering och genomgång, med bl. a. ett nytt stödlager monterat.
Lagret är ett helt vanligt kullager 2RS (grön pil på bilden). Det du behöver är en ny spännring (lila pil på bilden) som håller fast det, för den gamla måste man slipa/skära av för att få bort den och sedan sitter inte lagret hårt alls.
Den finns att köpa bl.a.hos Axel Augustin i Tyskland och skall värmas rejält och slås dit snabbt med en lång rörbit innan den krymper fast för att hålla lagret rejält. Den går även att svarva till själv om man har möjlighet, ca. 0,15mm mindre hål än axelns diameter.
Om du vill komma åt lite smidigare lossar du bara inre drivknutens damask för det är bara den som håller samman knuten.

Lagringen i växellådan klarar troligen drivaxeln utan stödlager för det sitter ju så i vissa bilar, men det är klart att lite mer måste det ju fresta på lådans lager (ett koniskt rullager).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Drivaxel fiat ducato

Tack för informationen.
Axeln som jag köpte kommer från en internet firma (bildelar online 24)där jag slog in mitt reg nr.
Deras sida visade dock att den skulle passa till min bensinmotor.
Kollade även på ad bildelar och dom visar båda varianterna.
Det jag funderar på är om hålet i växellådan har urtag för snäppringen för axeln. Den gamla axeln har ju ingen snäppring. Felet med min gamla axel är att stödlagret är slut, Någon som vet om det går att byta ut endast det. Tycker att det borde vara fullt möjligt att plocka isär drivaxeln.
En annan fundering som jag har vad händer med vxl-lådans lagring om jag skulle montera axeln som jag fick samt finns det risk för variationer.:yes:

Montera den axel du fått förutsatt att den har rätt längd. Det finns spår i diffen för låsringen. Har inte riktigt förstått varför en drivaxel skall ha ett stödlager det funkar precis lika bra med en axel utan stödlager. För mig är detta med stödlager lite som att ha en cykel med stödhjul:D::D
Naturligtvis är det möjligt att bara byta lagret om det enbart är det som är slut. Det finns varianter på tyska Ebay.

Hälsn Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Drivaxel fiat ducato

För mig är detta med stödlager lite som att ha en cykel med stödhjul:D::D

Hälsn Bror
--------------------------------------------------
Det kan vara skönt med stödhjul Bror. För att undvika oönskat fladder, omkullkörning och katastrof.
Tyvärr verkar det inte finnas till fullvuxna cyklar, dock till rätt många Ducatodrivaxlar :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Drivaxel fiat ducato

Stödlager används när drivaxlarna är olika långa, annars vill bilen gärna vingla under hög belastning, jag antar att det beror på att drivknutarna får jobba med olika vinklar utan stödlager. :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Drivaxel fiat ducato

Olika långa drivaxlar gör att bilen drar något åt ena hållet vid gaspådrag, och åt andra hållet vid motorbroms.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Drivaxel fiat ducato

Naturligtvis begriper jag att det kan behövas stödlager, men samtidigt undrar jag varför Fiat Ducato säljes med höger drivaxel längre och utan stödlager. Drivlinan i min bil kommer från en 1989 års Ducato utan stödlager, den Hymer husbil 1992 varifrån den framvagn jag köpte hade lång drivaxel. Frågar man på skroten så får man till svar att det finns båda delarna. Kollar man på tyska Ebay på långa axlar så ser man att de går in på många modeller och årsmodeller. Kluvet va. Man kan ju undra varför det är så.
Hälsningar Bror
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Drivaxel fiat ducato

Jag gissar på effekt, ekonomi och användningsområde. I vissa fall vill man ha lägsta möjliga pris på ett enkelt lastbilschassie, i andra fall vill man ha bättre köregenskaper för en minibuss eller en husbil med turbomotor där nackdelarna märks mera, och får då betala mera.
 
F

F.d. 19211

Guest
Sv: Drivaxel fiat ducato

Är det någon som har en 2,0 bensinmotor i sin bil med den långa axeln?
Funkar det bra?
Har kontaktat skf och inväntar svar från dom
Jag har upptäckt att skf har samma artikel nr på den med stödlager samt samma nummer på den utan.Det borde nog inte vara nått problem att köra med den långa Misstänker att den med stödlager har med platsbesparing att göra.
 
F

F.d. 19211

Guest
Sv: Drivaxel fiat ducato

Hej
Jag har renoverat min gamla axel och bytt stödlagret.
Lagret är ett helt vanligt 6006rs2.
köpte det av momentum för 175kr.
så nu rullar bilen igen.
Vill passa på att tacka för alla tipps :yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Drivaxel fiat ducato

Ja, man kan nog se det som, att med stödlager så flyttas den inre drivknuten ut så man har en likadan/lika lång drivaxel på bilens bägge sidor, och biten mellan växellådan och stödlagret på högeraxeln kan man nog se som en breddning av själva växellådan bara.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen