• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragkrok

Plåtslagaren

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Arvika
HBK-Nr
37348
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet om vad som gäller/ eller har monterat på, hos ett företag en dragkrok på en husbil av märket Ford mclouis 2023?
Önskar få dra släpkärra med mc, och har E körkort. Men företaget vi köpte husbilen på sa att Ford inte godkände dragkrok.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej
Låter märkligt att det inte skulle godkändas av Ford ?
Jonas på Rapid dragmontering brukar kunna fixa det mesta. Och finns inte draget, så bygger han egna lösningar och besiktigar den också. Så du får en färdig lösning.
Mejla honom och fråga,

Mvh Per
 

AnSan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
32813
Medlemskap
2024
Hej
Kan bero på att bilens bromsar inte klarar av mer än fordonets totalvikt enl Ford.
Men kolla anledningen, till ett MC-släp räcker det ju med att du får typa den på 6-700 kg. Vissa fordon får inte dra 750 kg obromsat av den anledningen.
Jag har själv ett MC-släp till min Chausson, anpassat för både MC o 4-hjuling, perfekt att bara lasta av o göra utflykter, har hittills bara hunnit använda den i Stockholm och på Öland o Gotland.
Lycka till, hoppas på en smidig lösning för dig
Mvh Anders
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det är lätt att hitta uppgifter i diverse offentliga register. Plåtslagarens bil får enligt registreringsbeviset dra ett släp på 2000 kg. Och det måste väl vara Ford själv som har "tilllåtet" detta vid registreringen. Så ta upp detta med säljande företag.
 
Toppen