• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Dragkrok

Falkenbergs Patrik

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
33835
Medlemskap
2022
Hej, nu fick jag lite panik, ska besiktiga den 5/5 och tittar på detta (se bild) och letar som en tokig i bilen efter en dragkrok men hittar ingen. Då tittar jag i reg papperna och där står INTE kula i rutan ”typ av draganordning ” då måste de väl ändå vara så att bilen INTE är reggad med drag trotts att de tillsynes finns en anordning att sätta den i ?
(Kan inte fråga tidigare ägare/min far för han har gått bort för 2 månader sedan)99008605-48DD-47F2-82CA-4A4DE79F32D0.jpeg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det syns inte hur bilen ser ut längre upp med en ev. cykelhållare ?, men man kan nog tänka sig att den kraftiga hållaren är till för en anpassad cykelhållare eller kanske t.o.m. något kraftigare, typ mopedhållare, lite beroende på hur det ser ut under plastbrickan i stället för en krok.
Den är ju så kraftig i förhållande till "vanliga" dragkrokar så man kanske kan tänka sig att den är fabriksmonterad från början t.o.m. och valet föll på att inte regga bilen med dragkrok helt enkelt
Kanske någon som känner igen konstruktionen har samma delar utan krok monterade.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det står ALKO A50-X på etiketten och det är en av ALKO's drag med löstagbar krok. Kanske använder fabriken balken som stomme när man fäster bakre stötfångaren och behöver man sen dragkrok är det bara att köpa den lösa kroken, dra lite el och besikta. Sitter där inget uttag för släpkontakt så har det nog aldrig varit komplett.
Grattis

1650262443272.png
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om du tittar på bilden utan att "klicka i den så borde uttaget synas. Men inte alltid. :)
Kablaget ligger synligt i linje med bultskallen nedanför etiketten. Jag ser mer av kabeln än det jag fick med i "min" bild.
 

Bilagor

  • Uttag.jpg
    Uttag.jpg
    121 KB · Visningar: 53

Falkenbergs Patrik

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
33835
Medlemskap
2022
Det står ALKO A50-X på etiketten och det är en av ALKO's drag med löstagbar krok. Kanske använder fabriken balken som stomme när man fäster bakre stötfångaren och behöver man sen dragkrok är det bara att köpa den lösa kroken, dra lite el och besikta. Sitter där inget uttag för släpkontakt så har det nog aldrig varit komplett.
Grattis

Visa bilaga 222585
El är dragen men nån krok finns inte och som sagt står där heller inte något om ”kula” i regg beviset.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
El är dragen men nån krok finns inte och som sagt står där heller inte något om ”kula” i regg beviset.
Står det inte i regbeviset att det är kula så är den inte heller regbesiktad med kula. Det är ju dock smidigt att allt är fördraget om du vill regbesikta med kula.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Satte på dragkrok (eftermonterad) på plåtis 3500 och den besiktigades,torvalla bil Handen gjorde jobbet
frågade på andra ställen, men montera kroken kunde alla (även jag själv) men elanslutningen kunde ingen göra
utan bara firma som är auktoriserad Fiat (så det blev mycket pengar)
’Annat var det förr
 
Toppen