• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragkrok

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag blir inte riktigt klok på detta med dragkrok.
Överväger starkt att montera detta förträffliga tillbehör men har en fundering som någon kanske vet svaret på...
Jag har ett Fiat light chassi (tror jag det heter, är bladfjädrat) med ramförlägning in under garaget och ända bak till "stötfångaren", med en lapp på där det står AL-KO (har en massa förborrade hål för diverse tillbehör).
Har hittat en dragbalk som passar perfekt mellan rambalkarna bak (vet inte vilket fordon men godkänd för 2200kg).
Nu till frågan, har läst att det "kan" behövas extra stag mellan balkarna eller ett X-stag.
Hur vet jag om detta behövs?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag blir inte riktigt klok på detta med dragkrok.
Överväger starkt att montera detta förträffliga tillbehör men har en fundering som någon kanske vet svaret på...
Jag har ett Fiat light chassi (tror jag det heter, är bladfjädrat) med ramförlägning in under garaget och ända bak till "stötfångaren", med en lapp på där det står AL-KO (har en massa förborrade hål för diverse tillbehör).
Har hittat en dragbalk som passar perfekt mellan rambalkarna bak (vet inte vilket fordon men godkänd för 2200kg).
Nu till frågan, har läst att det "kan" behövas extra stag mellan balkarna eller ett X-stag.
Hur vet jag om detta behövs?

Du behöver ju diagonala stag också, annars drar du sönder hela bakändan av bilen när du svänger och släpet håller emot.
 
Toppen