• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragkrok al-ko

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Vår Dethleffs har ett AL-KO-chassi och skulle vilja skaffa en dragkrok
Någon som har monterat och har tips eller någon att rekommendera runt östergötland
Eller någon som vet om ett beg drag så är vi intresserade
/Nicklas
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vår Dethleffs har ett AL-KO-chassi och skulle vilja skaffa en dragkrok
Någon som har monterat och har tips eller någon att rekommendera runt östergötland
Eller någon som vet om ett beg drag så är vi intresserade
/Nicklas
Kolla Amazon.
Gick på 7500:- till min hb.
Betydligt billigare än vad jag hittade för i Sverige.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Beror på vilket avslut du har på ditt chassie. Tror det finns minst tre olika. Har du samma som sitter på Niesmann Arto så kan du köpa från Tyskland som jag nu gjort till nya bilen för knappt 6000kr inkl frakt. Sedan tillkommer regbes givetvis. Mitt drag monteras med endast fyra bult i färdigborrade hål så monteringen tar max 30 min. Elinst tillkommer sedan
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Beror på vilket avslut du har på ditt chassie. Tror det finns minst tre olika. Har du samma som sitter på Niesmann Arto så kan du köpa från Tyskland som jag nu gjort till nya bilen för knappt 6000kr inkl frakt. Sedan tillkommer regbes givetvis. Mitt drag monteras med endast fyra bult i färdigborrade hål så monteringen tar max 30 min. Elinst tillkommer sedan
Det krävs väl ingen registreringsbesiltning längre?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jo men man kan vänta till ordinarie besiktning och göra det då.
Måste nyttja mitt forumnamn nu. ;)

Från transportstyrelsen:
"Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Måste nyttja mitt forumnamn nu. ;)

Från transportstyrelsen:
"Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."
Då nyttjar jag också ditt forumnamn och citerar HELA texten. ;)

Från transportstyrelsen:
Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?

Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.

OBS! Om du eftermonterar kroken på en husbil (personbil klass II) eller i en bakgavellyft eller särskilt underkörningsskydd på din lätta lastbil, så ska du registreringsbesikta. Du ska även registreringsbesikta om du monterat på en krok på ett fordon som inte är EU-typgodkänt, t ex din gamla Volvo 145, SAAB 99 eller vissa privatimporterade bilar.

Om man väljer att plocka bort sin dragkrok så behöver man inte registreringsbesikta under förutsättning att kroken inte är registrerad i Vägtrafikregistret, kontrollera detta i registreringsbeviset. Finns det uppgift om kopplingsanordning, måste bilen alltså registreringsbesiktas.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jo men man kan vänta till ordinarie besiktning och göra det då.
Min uppfattning har varit och är fortfarande att registreringsbesiktning ska göras inom en månad efter ändringen av fordonet.

Jag har sökt på Transportstyrelsen och hittar inget där som styrker varken din eller min uppfattning. Däremot är det flera besiktningsföretag som skriver att registreringsbesiktning ska ske inom en månad från ändringen. T ex Bilprovningen: Söktips!
"Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning (undantag) inom en månad. Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning och bokning sker via 0771-600 600.

Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen.

Det finns även undantag som är bra att känna till.
"

Undantagen gäller det vanliga med PB1 som är typgodkända. Det är alltså inga undantag för tiden.

Kan du visa något som styrker din uppfattning?
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Min uppfattning har varit och är fortfarande att registreringsbesiktning ska göras inom en månad efter ändringen av fordonet.

Jag har sökt på Transportstyrelsen och hittar inget där som styrker varken din eller min uppfattning. Däremot är det flera besiktningsföretag som skriver att registreringsbesiktning ska ske inom en månad från ändringen. T ex Bilprovningen: Söktips!
"Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning (undantag) inom en månad. Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning och bokning sker via 0771-600 600.

Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen.

Det finns även undantag som är bra att känna till.
"

Undantagen gäller det vanliga med PB1 som är typgodkända. Det är alltså inga undantag för tiden.

Kan du visa något som styrker din uppfattning?
Jag tror att det STANTON åsyftar, är att om man monterat draget själv, så gjordes det ju "inom en månad före ordinarie besiktning".
Skulle någon vid ev kontroll längs vägen ifrågasätta draget, så är det ju självklart inom månaden man har på sig att registreringsbesiktiga...
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag tror att det STANTON åsyftar, är att om man monterat draget själv, så gjordes det ju "inom en månad före ordinarie besiktning".
Skulle någon vid ev kontroll längs vägen ifrågasätta draget, så är det ju självklart inom månaden man har på sig att registreringsbesiktiga...
Ok. I vilket fall som helst är det en registreringsbesiktning som ska göras inom en månad. Och det är inte samma sak som "ordinarie besiktning", dvs kontrollbesiktning. Och varför då vänta?
 
Senast ändrad:

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Ok. I vilket fall som helst är det en registreringsbesiktning som ska göras inom en månad. Och det är inte samma sak som "ordinarie besiktning", dvs kontrollbesiktning. Och varför då vänta?
Det kan ju vara smidigare att ta det i samband med kontrollbes., t.ex. om man har en bit att åka till en station som tar emot husbilen, och inte vill/kan ta ledigt en halv, eller kanske t.o.m. en hel vardag för besiktningsbesök en extra gång.
Eller att ta ut husbilen vintertid om man monterat drag som vinterpyssel, men bara kör på sommaren.
De som ställer av mellan turerna får ju en ganska dryg kostnad utöver själva besiktningskostnaden, om de ska ställa på bara för reg.besiktningen.

Det jag menar är att det är upp till vars och ens samvete, hur mycket man tänjer den där månaden. Men, självklart, är man inte absolut kunnig på monteringen, eller lämnat bort arbetet till fackman, så bör man inte använda draget innan besiktningsman kontrollerat att det korrekt monterat.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det kan ju vara smidigare att ta det i samband med kontrollbes., t.ex. om man har en bit att åka till en station som tar emot husbilen, och inte vill/kan ta ledigt en halv, eller kanske t.o.m. en hel vardag för besiktningsbesök en extra gång.
Eller att ta ut husbilen vintertid om man monterat drag som vinterpyssel, men bara kör på sommaren.
De som ställer av mellan turerna får ju en ganska dryg kostnad utöver själva besiktningskostnaden, om de ska ställa på bara för reg.besiktningen.

Det jag menar är att det är upp till vars och ens samvete, hur mycket man tänjer den där månaden. Men, självklart, är man inte absolut kunnig på monteringen, eller lämnat bort arbetet till fackman, så bör man inte använda draget innan besiktningsman kontrollerat att det korrekt monterat.
Jag har redovisat regler. Samvetet uttalar jag mig inte om.
Man får köra avställt fordon närmsta vägen till och från besiktning. Men det ska vara trafikförsäkrat.
Har man tur kan man få tid för både kontrollbesiktning och registreringsbesiktning så att det räcker med en resa. Men de är i vilket fall två olika besiktningar.
När och där jag regisreringsbesiktigade var det dessutom speciellt utbildad personal som bara var på plats vissa dagar som skötte registreringsbesiktningen.
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Beror på vilket avslut du har på ditt chassie. Tror det finns minst tre olika. Har du samma som sitter på Niesmann Arto så kan du köpa från Tyskland som jag nu gjort till nya bilen för knappt 6000kr inkl frakt. Sedan tillkommer regbes givetvis. Mitt drag monteras med endast fyra bult i färdigborrade hål så monteringen tar max 30 min. Elinst tillkommer sedan
Från vilken site beställde du?
 
Toppen