• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DRAG

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: DRAG

Jag fick ett pris på 2800 kr för ett drag till Ford 2008 från Monoflex, det är en firma i Göteborg. Jag har inte pratat med dem men om det stämmer blir det bra mycket billigare, dessutom inte fel att handla i Sverige.

F

F.d. 16416

Guest

Jag fick ett pris på 2800 kr för ett drag till Ford 2008 från Monoflex, det är en firma i Göteborg. Jag har inte pratat med dem men om det stämmer blir det bra mycket billigare, dessutom inte fel att handla i Sverige.

Hej,
Hade nog kunnat hitta ett billigare drag i Sverige, men vad jag har förstått är draget jag beställt anpassat till husbilens förlängda ram och monteringen förberedd av Hobby. Om detta är rätt eller fel ger sig framledes.
Mvh Owe

F

F.d. 5110

Guest

Kollade lite på Mekonomen om drag till Håkand:s husbil.
Kollar man på reg.numret så rekommenderar de ett drag som heter 27-90652. Sen finns det ett litet rött i längst till höger. Där står "passar inte till husbil"

Trodde före jag kollade att det var samma drag som till en vanlig Transit med flak, men det verkar att det behövs ett annat drag.

Var bara lite nyfiken eftersom 2800:- vore ett kanonpris!

/Lasse

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Roadglider har nog förklarningen till prisskillanden, jag frågade bara efter drag till en Ford Transit. Om det draget som Roadglider har köpt är anpassat till husbilar förklarar det skillnaden i pris.

Jag blev överraskad av det låga priset jag fick men det säljs säkert många fler drag till lätta lastbilar än till husbilar, därav det lägre priset.

F

F.d. 5110

Guest

Jo. jag tänkte det var något lurt med priset..

När jag kollade på din bild, Håkand, tänkte jag att det var samma ram-slut som på en vanlig flakbil - och därför ett vanligt drag.

Men sen när man kollar på husbilar, har de ett annat drag - trots att jag inte tror att ditt fordon har en ramförlängning av annat fabrikat, t.ex Al-Ko.

Man kan ju ofta se att det blir lite dyrare för att det är ett husbils-chassie när man ska ha någon reservdel/påbyggnadsdel.

Mvh
Lasse

F

F.d. 16416

Guest

Har nu monterat mitt drag, som jag skickade efter från Tyskland. Perfekt passform och med en montering, som förberetts av Hobby genom förborrade hål i chassit samt fördragen el och medlevererad elkabel vid köpet av husbilen var det hela gjort på ca två timmar. Husbilen på marken och jag på ett liggunderlag under den, så lite obekvämt. Totalkostnad för mig ca 4800 kr.
Frågade en säljfirma vad det skulle kosta att få ett drag monterat och klart på vår husbil ...priset var ca 20000:-!!!!
Ett lönsamt kravlande på marken tycker jag.
Mvh Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3255

Guest

Har skrivit i ett annat forum men det är väl gångbart här också

På ett ALKO drag är riktpriset 7250 Kr + frakt till Kabe 2009 utan garage, sen finns det handlare som lägger på ytterligare flera tusen, men jag fick tag i ett för 7400 inkl frakt.
Monteringen gjorde jag själv 8 skruvar busenkelt, elen hade jag sen förut då jag har en lastramp.
PS det är inte bara Husbilsförsäljare som säljer AL-KOs grejor det finns andra:)som tur är.

kent

Senast redigerad av en moderator:
Toppen