• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drag till Rapido

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Jag försöker hitta dragkrok för Rapido 776FF Fiat Ducato 2.3 Multijet, 2010 Halvintegrerad.

Jag vill se hur den ser ut för att avgöra hur mycket jobb det är att montera den själv. Likaså är jag intresserad av att jämföra pris om jag tar hem en från t.ex. Tyskland eller kanske rent av åker den ägen och får den monterad.

Någon som har några länkar åt mig så jag hamnar rätt från början i mitt sökande?
(Hittar dragkrokar, men de jag funnit är inte listade till vilka modeller de passar)
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Drag till Rapido

Hmm. Det blir lite dyrt att köpa en dragkrok med vidhängande bil. Inga lösa dragkrokar för Rapido på Blocket. I alla fall inte idag.

Hmm, det fanns en som monterar drag. Ska ringa och fråga. Han hade inte till husbil.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Drag till Rapido

Hej
Om du använder googel på vår hemsida slå in dragkrok så får du fram en heldel trådar.
Monterade krok på vår Hb. i höstas och fick den godkänd innan vi drog pyamasen över
den för vinter vila.
Frågan är om det redan är förberett för krok? då är det inga problem. Då kan du bara skjuta
på en krok som är rätt märkt (CE) till eran bil . Du behöver inte åka och besiktiga .
Behöver du ändra något på bilen , bygga ram som vi behövde så måste man besiktiga Hb'en.
Jag hade ingen aning när jag började , så det kostade lite mer än vad det behövde igentelligen och jag skulle ha sparat lite på vikten oxå.
Lägger till tråden den jag skrev då.


http://www.husbilsklubben.se/forums/t71911/
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Drag till Rapido

anton53: Jag har sökt i forumen (även läst din tråd :)), men hittar ingen info om vilken krok som passar min bil, vad den kostar eller hur svårmonterad den är.

En Rapido-broschyr nämner att den väger ca 70kg. Så det är nog en del stag på undersidan.

Jag får ringa en Rapido-handlare. Men de ger väl troligen inte lägrsta pris.
 
Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Inlägg
513
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Drag till Rapido

sök på dragkrok husbil på blocket
men sök på tillbehör så slipper du få upp bara bilar
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Drag till Rapido

anton53: Jag har sökt i forumen (även läst din tråd :)), men hittar ingen info om vilken krok som passar min bil, vad den kostar eller hur svårmonterad den är.

En Rapido-broschyr nämner att den väger ca 70kg. Så det är nog en del stag på undersidan.

Jag får ringa en Rapido-handlare. Men de ger väl troligen inte lägrsta pris.

Hej
Det kan jag tänka mig att den väger.Har hört priser på upp mot 20000 skr för att montera
en krok på husbil.
Jag skar ner balkarna som var med,hade mer än hälften över av prylar och skruvar/muttrar
när jag var klar.
Skriv till SAWIKO uppge vad du har för bil,så får du ett förslag på vad det är för annordning du behöver.
Sedan kollar du på deras hemsida hur den ser ut. Vad du behöver är den bakre delen ,resten bygger
du med profiler som passar.
Behöver du hjälp med Tyskan skriver du ett PM så översätter jag åt dig.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Drag till Rapido

Tack björns.
På deras sida kunde man ange registreringsnummret och hjulbasen. Sedan dök det upp förslag på billiga dragkrokar.

Jag tycker att det är något lurt. Antingen i informationen om husbilen i dess broschyrer eller på den här siten. Broschyren säger att draget väger 70kg och siten i fråga 20kg. Klart jag föredrar 20Kg, men det måste ju passa.

Telefon till företaget är ett tysklandsnummer. Men pratar de svenska? Kan ju hacka mig fram på tyska, men då är jag inte säker på vad jag får :p. Engelska kan ju gå det med.

Priserna såg bra ut.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
513
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Drag till Rapido

se upp så det inte är ett drag till en vanlig skåpbil....
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Drag till Rapido

En husbil bortsett från plåtisar kräver nästan alltid en förstärkning av ramförlängnigen.
Där går det INYE att använda ett drag för vanliga t.ex. Ducato.

När jag frågade Sawiko om vår Dethelffs (Ducato) med Sawiko ramförlängning fick jag följande svar..

" [FONT="Calibri","sans-serif"]Hello Mr. Persson,

you need the towbar MT026 for € 695,00. The price for the electric cabel set is € 195,00."


De priserna är relativt aktuella.
[/FONT]
 
Toppen