• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dränkbar vattenpump och Aldepanna

Nina

HBK Medlem
Kommun
Hällefors
HBK-Nr
40465
Medlemskap
2025
Hej Är det någon som har erfarenhet av att säkringen går på en nyinstallerade vattenpump? Det var vattnet i Aldepannan fylldes på i den som säkringen löste ut. Verkstaden säger att Aldepannan och vattenpumpen inta har med varandra att göra vilket låter minst sagt underligt i mina öron. Kan någon förklara det för mig är jag tacksam Det gäller en Burstner A523-2 från 2001. Nina

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Menar du cirkulationspumpen för värmen? Vattenpumpen för färskvatten har inte med ALDEn att göra. ALDEn värmer bara vatten för värme i bilen och tappvarmvatten inget annat. Pumpen för tappvatten för disk osv är något som bara trycks igenom varmvattenberedaren när kranen ställs på varmvattentappning.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det nu är färskvattenpumpens säkring som går, så kan det då vara möjligt att det monterades en lite kraftigare pump?
Dränkpumpar (om det nu är en sådan) ökar rätt mycket i strömförbrukning om de bara blir lite kraftigare och kanske av annat fabrikat,,, märkte jag själv nyligen :msn_ooooh:.
Strömförbrukningen ökade från 3.5 Amp till över ca. 6 Amp, fast värdena på pumpen inte ökades så nämnvärt, och en 5Amp. säkring som suttit där i evighet blåste på en gång.
Som vanligt vore det bäst att mäta på det först, annars så skall det inte vara någon fara att gå upp ett steg med säkringen, om inte annat än för att prova i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen