• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dovado Tiny ac med ekstern antenne

F

F.d. 56837

Guest
Hei
Har en Dovado Tiny ac som fungerer bra hvor jeg ønsker å forbedre mottaksforholdene for wifi. Slik jeg har forstått det så den eksisterende antennen både for mottak av wifi og sending av wifi signaler. Er det noen som kan bekrefte dette ?
Er det noen som har erfaring med annen ekstern wifi antenne til denne routeren? Jeg kunne tenke meg å ta en på taket av bobilen.

Kan også opplyse at jeg i tillegg bruker Huawei E 3372 4G USB modem som dekker 4G behovet vi har.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Jag har en liten antenn som jag fäst på stången till TV-antennen. Förstärker signalen ca: 20%. 298:- på Kjell & Co. Dovado AC Pro router + stickaAllroundantenn.JPG
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Det går inte att koppla yttre antenn till Dovado tiny.Du måste använda yttre sticka med antenuttag. Endast till Dovado pro. denna går dock ej att köra på 12v enligt Dovado.
 

Göran N

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
4828
Medlemskap
2024
Ubiquiti Nanostation M2 används via en ethernet kabel och inte antennuttag, denna har jag använt i flera år med gott resultat.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag är också intresserad.

Observera att frågeställningen gäller DOVADO TINY AC (inte bara Tiny)

Jag vill ansluta en yttre antenn för att bättre ta in extern WIFI till routern och till husbilen.
Jag har inget behov av att utöka täckningen på mitt utgående wifi från routern.
Vad finns det då för antenn alternativ och hur mycket bättre kan det bli?
 

Göran N

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
4828
Medlemskap
2024
När man ansluter en Ubiquiti Nanostation M2 till WAN-porten i Dovadon kommer den att fungera som en antenn och man får tillgång till wifinät på i bästa fall flera kilometer. Jag tror inte det finns någon enkelriktad kommunikation i ett wifinät, kan man inte skicka information lika långt lär det inte bli mycket gjort. Det vore trist att t.ex. öppna husbilsklubben.se och sedan inte kunna logga in.
 
F

F.d. 56837

Guest
Hei
Har en Dovado Tiny ac som fungerer bra hvor jeg ønsker å forbedre mottaksforholdene for wifi. Slik jeg har forstått det så den eksisterende antennen både for mottak av wifi og sending av wifi signaler. Er det noen som kan bekrefte dette ?
Er det noen som har erfaring med annen ekstern wifi antenne til denne routeren? Jeg kunne tenke meg å ta en på taket av bobilen.

Kan også opplyse at jeg i tillegg bruker Huawei E 3372 4G USB modem som dekker 4G behovet vi har.
Test
 
F

F.d. 56837

Guest
Vi har en Dovado Tiny AC med 4G-sticka till vilken är ansluten en takmonterad Panorama fordonsantenn MiMO 2G/3G/4G + WiFi 24/58 antenn. Köpte antennen hos LOH-electronics, se länk:
Panorama fordonsantenn MiMO 2G/3G/4G + WiFi 24/58 hos Loh Electroics AB
Antennen fungerar perfekt för att förstärka wi-fi signaler från nätverk på tex ställplatser, hamnar etc

Hei igjen
Har også tenkt på en Panorama antenne. På Tiny AC er det kun en ekstern antenne som er kombinert 2,4 Ghz og 5 Ghz, på Panorama antennen er det en kabel for 2,4 Ghz og en kabel for 5 Ghz hvis jeg har forstått det riktig. Hvilken kabel bruker du mellom Tiny AC og Panorama antennen ?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hei
Har en Dovado Tiny ac som fungerer bra hvor jeg ønsker å forbedre mottaksforholdene for wifi. Slik jeg har forstått det så den eksisterende antennen både for mottak av wifi og sending av wifi signaler. Er det noen som kan bekrefte dette ?
Er det noen som har erfaring med annen ekstern wifi antenne til denne routeren? Jeg kunne tenke meg å ta en på taket av bobilen.

Kan også opplyse at jeg i tillegg bruker Huawei E 3372 4G USB modem som dekker 4G behovet vi har.


Jag använde Dovado TINY AC nått år, och försökte få in wifi via diverse externa antenner. Fungerade inte jättebra...
Jag skaffade en accesspunkt, Nanostation m2 (som även Göran N gjort), och det blev helt annat resultat.
Nanostation är en accesspunkt med inbyggda antenner som drivs med POE (ström via nätverkskabel). Eftersom antenn och accesspunkt sitter på taket så får man inga förluster i antennkabel.
Jag skrev för en tid sedan ett inlägg om detta:
Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Trevlig kväll på er!
 
F

F.d. 56837

Guest
Jag använde Dovado TINY AC nått år, och försökte få in wifi via diverse externa antenner. Fungerade inte jättebra...
Jag skaffade en accesspunkt, Nanostation m2 (som även Göran N gjort), och det blev helt annat resultat.
Nanostation är en accesspunkt med inbyggda antenner som drivs med POE (ström via nätverkskabel). Eftersom antenn och accesspunkt sitter på taket så får man inga förluster i antennkabel.
Jag skrev för en tid sedan ett inlägg om detta:
Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Trevlig kväll på er!

Har lest ditt forslag med interesse, men tror nok at det blir litt for komplisert løsning. Men jeg ser at det vil gi bedre løsning enn hva som var utgangspunktet. Vi er også opptatt at vi må ha ekstern antenne for 4G når det ikke er wifi dekning. Sist sommer brukte vi nok 40 % wifi og 60 % 4G. Så derfor ønsker vi en antenne som kan dekke begge deler.
Vi sliter også litt med å få montert et rør pga plassering som går gjennom taket for å kunne dreie på en slik antenne.

Takker for gode innspill
 
Toppen