• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Domkraft vs fotsteg

F

F.d. 418

Guest
Under den nyligen avslutade Norrlandsresan fastnade en sten mellan bromsskiva och bromsok på höger framhjul. För att bli av med såväl oljud som sten var jag tvungen att ta bort hjulet. När jag skulle lyfta bilen med domkraften uppstod problem. Bilen är försedd med eftermonterade fotsteg - KAMA:s produkt nr T03-58 - och spärrskaftet till domkraften hamnade under fotsteget med plågsamt korta skruvrörelser som följd. Som tur var hade jag en 14-hylsa och en förlängare med i verktygslådan. Med hjälp av dem hamnade spärrskaftet utanför fotsteget och operationen gick betydligt smidigare. Beträffande fotsteget kan jag också nämna att det underkändes vid kontrollbesiktningen. Från framkant på fotsteget går det upp en skärmbreddare och den var "vass och utstickande" enligt protokollet. Efter bortfräsning av den övre, farliga delen godkändes fotsteget. Hälsn/AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Domkraft vs fotsteg

Anders W, du frågade inte om det räckte att knacka på ett kant band.
Antar att det hängde på den vassa kanten?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Domkraft vs fotsteg

Jo då, jag ställde en hel massa frågor men de var obevekliga. Skärmbreddaren stack ut för långt upptill och även efter fräsningen fordrades det kantband för att jag skulle få det hela godkänt. Jag kontaktade KAMA om problemet och de skulle återkomma. På den vägen är det. Hälsn/AndersW
 
Toppen