• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic ugn

Sommardrömmen

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
24728
Medlemskap
2022
Är det någon som har Dometic ugn som finns ovanför kyl och frysen? Har haft bilen på verkstad flera ggr för detta, blir inte bättre! Man tror man lagar mat MEN skitet har lagt av IGEN! Lägger av konstant
 

Sommardrömmen

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
24728
Medlemskap
2022
Vi har haft bilen inlämnad på Fritidcenter Arlöv flera ggr angående denna ugn. Dom har bytat grejer och vi har betalat mycket för ingenting! Hur vi än gör så brinner skitet en stund någon minut, sen är det ingen låga längre. Vem skall stå för detta vi kan ju inte bara lämna in bilen hela tiden, sen när vi får den tillbaka fungerar ugnen ett par ggr sen är samma visa igen
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
För att få ugnen att brinna bra måste jag på min bil, tända lågan med ugnsluckan fullt öppen. Sedan får luckan stå öppen 3-5 minuter så lågan stabiliserar sig och tändsäkringen inte slår ifrån. Sedan kan jag stänga luckan och då brukar det fungera till jag stänger av.

Funkar inte detta så beror det ju på att gasolen inte kommer fram eller på att ugnens skorsten/ventilation är tät. I det senare fallet så blir ju effekten av täppt skorsten att ugnen fylls av bränngaser och lågan kvävs. Det enda hindret för gasolen att komma fram är tändsäkringen. Ett alternativ som jag inte tror på, är att gasregulatorn inte klarar av att leverera tillräckligt med gas för ugnen om dessutom många andra saker (=spisen+kylskåp+värmare) används för fullt. Möjligen kan detta hända om gasregulatorn har fått föroreningar (=olja) i sig och inte kan göra sitt jobb med full kapacitet.

MVH
Hans
 

Kåraboda

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Olofström
HBK-Nr
23447
Medlemskap
2024
Hade samma problem i början men pratade med tekniker på Dometic som sa att ugnen skall gå några minuter med luckan halvöppen. Ugnen skall upp i temp innan luckan stängs så självdrag uppstår ”skorstenseffekt”.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi hade samma problem med vår ugn som visserligen är en SMEV med lucka som fälls nedåt. Vi lyckades inte få den att fungera och någon förklaring lyckade jag inte hitta i manualen trots att jag läste den både på längden och tvären. Efter många fruktlösa försök fick vi förklaring av en service tekniker där vi lämnade bilen för ett helt annat garantiärende. Som redan nämnts så skall luckan vara helt öppen när den tänds. Sedan kan den stängas efter några minuter och då fortsätter den att brinna utan problem.

Jag har nu efter många års användning utvecklat en metod som fungerar på vår ugn. Efter tändning med fullt öppen lucka får denna fortsätta vara öppen en halv till en minut. Därefter stänger jag luckan så mycket att den stannar i ett fjäderbelastat läge som ger ca sex cm springa. Så får den stå i ytterligare tre, fyra minuter varefter luckan kan stängas helt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som Pålle skriver, så står det i min manual (Smev) att ugnen ska tändas med fullt öppen ugnslucka, när den tänt kan man ställa luckan i halvstängt läge, där måste den stå i några minuter innan den stängs helt.
Stänger man för tidigt så slocknar brännarna.
Jag var själv tvungen att ta till manualen första gången, då det bara slocknade för mej.
 
Toppen