• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic trav-l-cool - instruktion

Bamselisa

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024
Hej
Eller finns det bara någon som kort kan beskriva hur den fungerar.Satt i vår Hymer när vi köpte den, men ingen alls instruktion.
Vattenbehållare, pump mm
Kort hur fungerar den och hur gör man vore kul att se om den fungerar innan vi dör av värmeslag:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dometic trav-l-cool - instruktion

Hej Bamselisa, om du läser genom inläggen som jag länkar till (jag svarade på frågor om Trav-l-cool för ett par år sedan) så får du reda på vad du bör kolla innan start. Se inl.nr.6

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/157278

Om du inte får tag i instruktionerna som finns omtalat i inläggen så finns det inte så många varianter vid användning.
Du kan använda fläkten för att blåsa ut luft ur bilen. Två hastigheter.
Du kan använda fläkten för att blåsa in luft i bilen. Två hastigheter.
När du sätter på vattencirkulationen så skall/måste du ha fläkten på inblås, då går luftflödet genom en vattendimma som skapas av en "tallrik" som snurrar ihop med fläkten inne i utomhusdelen och som kyler inluften lite genom avdunstning.
Den är inte så effektiv men funkar bättre än inget, har för mig att den sänkte tempen inne i bilen med fyra grader på en timme.
Men som sagt läs igenom länken om vad ni måste kolla innan start.
Tänk också på att få ur allt vatten ur pumpen till vintern annars spricker pumphuset när det fryser. Pumpen finns som reservdel om man skulle behöva en ny.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen