• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dometic toakasett behöver smörjas

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Har Dometic's ljusblå toakasset och tycker det går trögt att öppna hålet när behov ska uträttas. Luckan glider mot gummipackningen och metallstavarna som håller luckan glider i gummipackningar. Detta gör att luckan blir väldigt trög att öppna. (Thetford har ju en bättre konstruktion där luckan lyfts ifrån gummipackningen och sedan svängs undan). Men frågan är nu vad man smörjer med?? olivolja och liknande tunn olja fungerar inte eftersom den torkas bort väldigt snabbt. Har tänkt prova med vaselin??

Någon som har ett bra tips?

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Dometic toakasett behöver smörjas

Det finns en silikonspray från Thetford som är avsedd för att smörja gummipackningen, men det går väl lika bra med vilken silikonspray som helst.

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025

Hej !
Samma toa som du, problemet var lika. Det som gör att det går trögt är de två metall stavarna. Åtgärd: Spraya ordentligt med silikon det fungerar.
Våran var så trög att den knappt kunde användas.
Efter silikon blev bättre än den var som ny.

MVH
Uno Larsson

Skratt hälsar

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

Utan att veta vilka livserfarenheter ni har så bör man vara försiktig med att använda Vaselin på Gummi.
Det finns de som har ”dåliga” erfarenheter vid användning tillsammans med Kondomer /Gummi/.
Vaselin är en Oljebaserad/Petroliumprodukt och är därmed inte tillrådligt att använda på Gummi som kan förstöras.
Silicon skall det vara på gummilister på toa och fönstertätning.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

...................

Någon som har ett bra tips?

Mitt tips, använd grönsåpa (eller gul, endast färgen som skiljer)

Detta har jag gjort under mina 16 år med husbil och det har fungerat utmärkt.

Häll såpan i toan med stängt lock, öppna och stäng några gånger. Skall den vara oanvänd en tid så låt locket stå i öppet läge, då har gummiringen en möjlighet att svälla till ursprunglig form.

(Tänk på att sprayer innehåller lösningsmedel som kan påverka gummit negativt.)

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Tack för alla tips! Ska prova silikonfett eftersom det ser ut som fettet som kassetten levereras med.

F

F.d. 50069

Guest

Jag hade ett samtal med en tekniker från Thetford och han avråde från att nyttja sprayer då drivgasen enligt honom torkar upp packningar mer än det smörjer!
Så enligt honom så är Siliconfetterna att föredra? Olivolja skulle också funka enligt honom!
Jag har nyttjat låssprayer till husbilslåsen med ett "sådär" resultat!
Sen plockade jag isär ett lås och fettade in det med Siliconfett, bättre enl.mig,

Fast var och en blir salig på sin tro;)

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Dometics toa är mycket mer känslig för hur den sköts. Fungerar inte med tunnare olja eller diskmedel, smörjet försvinner från metallstängerna mycket snabbt och sedan är luckan ordentligt trög att öppna.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det man kan lära av denna tråden är att toan används på adekvat sätt:)
Jag använder alltid såpa till rengöring i skålen och smörjer gummipackningen emellanåt med silikon eller olivolja, beroende vad som finns i närheten (stängerna med silikonfett förstås)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Dometics toa är mycket mer känslig för hur den sköts.
-----------------------------------------------------
Hejsan, ja Thetford hade samma konstruktion att luckan bara glider iväg i sidled på första generationens kassetter från 1988 och framåt till C2, C3, C4 kassetterna, som också var problem att få bra glid i. Senare började de med att skivan går ner en bit innan den går åt sidan och öppnar, vilket funkar bra utan överdriven service.
Det som är "bra" med detta problem är att om man köper en ny kassett eller en sådan där uppfräschningskartong med kassett och nytt lock m.m. till de äldsta toaletterna, så har de uppgraderat även den äldre modellen med den nya mekaniken till locket.

M.v.h. JANKRO.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har nu testat flera olika smörjmedel överallt men problemet är som sagt metallstängerna.

Tunn olja typ oliv => fungerar precis när man smörjt men efter några användningar går det trögt igen
Diskmedel => nja, hjälper lite ett kort tag
Silikonspray => märks ingen skillnad, går fortfarande mycket trögt
Silikonfett => FUNGERAR! glider mycket lätt!

Toppen