• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RMDT 8555, utbytesskåp

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Så har vi då äntligen och efter månaders väntan fått vårt nya utbyteskylskåp, ett RMDT 8555, T:et står för Tec Tower = ugn ovanpå skåpet.
Det nya skåpet levererades tyvärr med silverdekor men vi tänkte att det borde väl vara enkelt att göra en tilläggsbeställning på en blank antracityta som fanns på det gamla skåpet, skåpet till höger nedan. Men nej, finns inte säger Dometic i V. Frölunda och i Siegen, Tyskland.
Efter några telefonsamtal och sammanlagt ett tiotal mail till Dometic i Västra Frölunda samt 17 mail till Dometic i Siegen, Tyskland, inklusive svarsmail kom så äntligen idag ett svar med beteckningarna (2890288-03/4 samt 2890290-53/5) på dem Antracitdekorer/svart blank det var frågan om. Först var det nej från Dometic i Västra Frölunda, skåpet RMDT 8555 fanns inte med i deras specar överhuvudtaget, och därefter nej från Dometic i Siegen, sedan nej, nej och åter igen nej därifrån men så plötsligt gick handläggaren med på att kolla upp en sista gång och så var det klart. Meddelade Dometic i V. Frölunda och enligt handläggaren där skulle jag få dekorerna i morgon med posten, GRATIS. Skam den som ger sig men utan att ha tyskan i bagaget, jobbat där under tiotalet år, hade det varit omöjligt....
 

Bilagor

  • Luke RMDT 8555.jpg
    Luke RMDT 8555.jpg
    1,2 MB · Visningar: 28
  • Luke RMT 7655L.jpg
    Luke RMT 7655L.jpg
    365,3 KB · Visningar: 32
  • Beteckning dekor.jpg
    Beteckning dekor.jpg
    41,7 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Dometic RMDT 8555, utbytesskåp

...tänk vad svårt det kan vara ibland, vårt nya skåp heter RMDT 8555 (med ugn ovanpå) och ser precis ut som ett RMD 8555 vilket jag också påpekade. Inbillade mig då att måtten på dörrarna borde vara lika men eftersom RMDT 8555 inte fanns upptaget i några specar och inte heller på reservdelssökningen på Dometics hemsida så blev det stopp. Att manuellt be någon på lagret kolla upp och jämföra måtten gick inte heller för sig, på min fråga om vem som var underleverantör av dekorera visste dem inte och att fråga någon stod inte heller på listan. Det verkade således helt omöjligt innan slutligen handläggaren i Tyskland mäktade att ut svängarna efter min fråga om företaget hade brandtäta dörrar mellen de olika avdelningarna. Hoppas det kan hjälpa andra.....
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Dometic RMDT 8555, utbytesskåp

Bra jobbat, särskilt att det slutligen bar frukt.

Jag blev dock nyfiken på begreppet "utbytesskåp": Vad innebär detta?
Undrar
Åke
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Dometic RMDT 8555, utbytesskåp

Jag vet faktiskt inte varför, det bara kallades så av firman som installerat det. Kanske inte har någon speciell betydelse....
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Dometic RMDT 8555, utbytesskåp

Sorry, jag uttryckte mig nog vagt. Det jag undrar är om hela kylskåpet byttes eller endast vissa delar av den. Till saken hör att det är ju ett STORT stycke möbel att få ut och in i en husbil; hur gjordes själva bytet?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Dometic RMDT 8555, utbytesskåp

Hela skåpet, kyl och frys inkl. ugnen ovanpå byttes ut, hur vet jag tyvärr inte, kan kolla..
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Dometic RMDT 8555, utbytesskåp

Så äntligen idag kom de nya dekorerna, dock svarta men det är helt ok då svart går väldigt bra till inredningen i övrigt. Det tog från 25 juli tills idag den 29 september innan allt var på sin plats. Det gamla till vänster med dekorer som är mörkbrunblanka, det nya i mitten som det levererades med silverdekorer och till höger med de nya, svarta dekorerna.
 

Bilagor

  • 1_Luke RMT 7655L.jpg
    1_Luke RMT 7655L.jpg
    365,3 KB · Visningar: 13
  • 2_Luke RMDT 8555.jpg
    2_Luke RMDT 8555.jpg
    1,2 MB · Visningar: 14
  • 3_luke RMDT 855 schwarz.jpg
    3_luke RMDT 855 schwarz.jpg
    372,6 KB · Visningar: 15
Toppen