• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RMDT 8505 helt dött

Mathias

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Simrishamn
Kylskåpet började med att blinka rött när jag stod utan el och körde kylskåpet på gasol. Efter kontroll av gasoltillgång och flera omstartsförsök så vägrade gasollågan att tändas. Jag löste problemet tillfälligt genom att slå över till 12v då hemresan var nära förestående. Väl hemma testade jag att starta på gasol igen utan framgång och stängde därefter ner kylskåpet och övrig el i husbilen för natten. Dagen efter skulle jag testa gasoldrift igen men nu vägrar kylskåpet att starta överhuvudtaget, inte en belysningen invändigt tänds.

Jag är orolig att jag drabbats av två olika problem, dels gasoltändningsproblemet som kan ha många orsaker och därefter det där kondensproblemet jag läst om som kan orsaka att kretskortet bakom manöverpanelen kortsluts.

Någon som kan ge någon idé om vart jag bör börja felsökningen? Jag har kontrollerat alla säkringar i husbilens bodel samt säkerställt att gasol finns och kommer fram genom att tända ugnen som försörjs av samma matarledning som kylskåpet.
 

Mathias

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Simrishamn
Problemet är lokaliserat till kretskortet, el på ingångar är OK men inget lämnas ut. Bytte hela kretskortet och nu fungerar allt igen inkl gasoldrift. Case closed, orkar inte felsöka djupare än så.
 

monsun31

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11535
Medlemskap
2024
Problemet är lokaliserat till kretskortet, el på ingångar är OK men inget lämnas ut. Bytte hela kretskortet och nu fungerar allt igen inkl gasoldrift. Case closed, orkar inte felsöka djupare än så.
Varfick du tag på nytt kretskort då det enligt Dometic ej finns att köpa längre
 

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Hej har haft samma problem visade sig var elektroniken i boxen mellan frysen och kylen.
Teknikern som jag pratade med i Elektrolux service Umeå sa att finns en knapp för att hålla den lilla boxen torr dvs inte få kortslutning han kallade det balkvärme är knappen bredvid vilken temp ni har i kyl/frys
 
Toppen