• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RMD8505 gas problem

PeddaJ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Eslöv
Har som vanligt lagt massor av tid på att felsöka varför inte kylen går igång på gas läget.
När jag slår på kylen så indikerar den fel efter bara några sekunder och det hjälper ej att start om eller att trycka in reset knappen. Inte det minsta klickande hörs från tändningen av gas och det går heller inte att tända manuellt med en tändare. Yes, jag har checkat att det finns gas och att alla kranar är öppna.

Någon enstaka gång har kylen velat starta på gas (typ en på hundra). Oklart när och varför.
Om/när jag får igång kylen så fungerar den under många timmar tills jag tror att problemet har fixat sig själv och bestämmer mig för att testa att slå på och av kylen igen och då har den bestämt sig för att inte fungerar längre.

Jag testar även att koppla in ett 1,5v batteri direkt till de båda gas avstängningarna och forcerade då igång brännaren genom att tända med vanlig tändare. Verkar därav inte vara problem med själva gas ventilerna eftersom dom stänger och öppnar som de skall med hjälp av batteriet.
Samtidigt som lågan brinner mäter jag spänningen över gasventils kontakterna. Ibland händer det att dessa indikerar 1,5v men oftast visar dessa 0v. Även resistansen 50Ohm verkar stämma med de instruktioner jag hittar på nätet (gällande gasventilen).
När spänningen indikerar 1,5V har jag även testat att blåsa ut lågan och då mäter jag istället 0,6V. Detta pekar på att det inte är något fel på sensorn som skall känna av lågan på själva brännaren.
Automatiska tändingen fungerar oftast inte när jag blåser ut lågan.

Har kollat alla kontakter och hittar inget glapp eller dålig kontakt.
Någon som har erfarenhet och känner igen detta?
Frågan är var problemet kan vara? Antar att det antingen är kretskortet på framsidan av kylen eller styrboxen som sitter bak på kylen som skapar denna frustration?

Tacksam för svar.
Mvh Per
 

PeddaJ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Eslöv
Ett vanligt fel är micro brytarna som sitter bakom tryckknapparna på styrpanelen där fram. Dom tål inte fukten som blir
Kan man göra något själv? Läste någonstans att man kan sätta igång ram värmen vilket jag redan testat.
Kan dessa knappar skapa problem även när knapparna fungerar som de skall?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Kan man göra något själv? Läste någonstans att man kan sätta igång ram värmen vilket jag redan testat.
Kan dessa knappar skapa problem även när knapparna fungerar som de skall?
Alla knapparna fungerar som det ska. Du är helt säker på det. Annars är det kretskortet på baksidan
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Baksida kylskåpet sitter startrelät. Ta loss kontakterna och sätt tillbaka, prova om det hjälper annars blir det nog ett nytt sådant.
Dometic 241278930
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det beror delvis på årsmodell m.m. men i en skrift om problem med vissa från "halvnya" automatiska kylskåp som skall sköta sig själva så står det att läsa på inte helt officiella sidor att det finns lite mer säkerhet inbyggt än förr för att de skall klara sig helt själva. Det måste komma klarsignal från flamvakten som vanligt men/och även från gnistboxen till elektroniken för att det skall finnas full klarsignal för funktion.
Du skriver ju att gnistan kanske inte funkar som den skall så det kan vara den signalen till elektroniken som inte är ok.
Jag hittar tyvärr inte texten nu, men förr så skötte gnistboxen sig själv och det var bara flamvakten som sa ifrån även när gnistboxen strulade.

Skall kolla om jag hittar texten. M.v.h. JANKRO.
 

PeddaJ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Eslöv
Hej, det beror delvis på årsmodell m.m. men i en skrift om problem med vissa från "halvnya" automatiska kylskåp som skall sköta sig själva så står det att läsa på inte helt officiella sidor att det finns lite mer säkerhet inbyggt än förr för att de skall klara sig helt själva. Det måste komma klarsignal från flamvakten som vanligt men/och även från gnistboxen till elektroniken för att det skall finnas full klarsignal för funktion.
Du skriver ju att gnistan kanske inte funkar som den skall så det kan vara den signalen till elektroniken som inte är ok.
Jag hittar tyvärr inte texten nu, men förr så skötte gnistboxen sig själv och det var bara flamvakten som sa ifrån även när gnistboxen strulade.

Skall kolla om jag hittar texten. M.v.h. JANKRO.
Skulle vara super.
Men det du säger är att det inte behöver vara kretskortet bak utan även kan vara gnistsändaren på själva brännaren som det är fel på och att elektroniken i kretskortet är så smart att den känner av att det inte skapas gnistor från gnistsändaren?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja jag har letat men kan tyvärr inte hitta informationen. Jag har för mig att det stog på ett papper som jag hade.... Kanske i samband med att jag monterade en ny "gnistbox" på ett äldre kylskåp.
Felet betyder mer att det slocknar för att "gnistpinnen" knappt känner av att det brinner och tar det som dålig låga och vill börja gnistra samt sänder det till kretskortet som då tror dålig eller ingen låga (även om termoelementet/flamvakten är nöjd) och stänger av det hela.
Jag vet att jag skrivit om det förr... och här har du en länk till ett tidigare inlägg #9 där jag är lika diffus av minnesförlust, delvis för det var ett äldre skåp som jag monterade boxen i så jag behövde inte fördjupa mig i säkerhetsfunktionen (får jag väl skylla på :confused:) men ändå... läs gärna hela tråden även om felet inte är lika som ditt, och kolla upp skarven på gnistkabeln framme vid "gnistpinnen" som går in i lågan.
Att det sedan inte går att tända om ditt skåp kan ev. vara att kortet har felmeddelandet kvar, och inte vill starta varken gas eller gnista, det lyser ingen varningslampa? Sorry åter lite diffust men kan kanske vara till hjälp.

Klicka här.

Å andra sidan sett så blir man nog inte klokare om jag hittar pappret och skriften för den påpekade bara den extra avkänningen som finns som extra/dubbel säkerhet för bra låga, på vissa? helautomatiska kylskåp utan att helt gå in på ämnet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vi har ett 8505 skåp
Vårt problem var att det ej gick att starta
Bekom manöverpanelen sitter ett kretskort
Vi bytte panel med kretskort kostnad 2 200, vilket löste problemet
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Har som vanligt lagt massor av tid på att felsöka varför inte kylen går igång på gas läget.
När jag slår på kylen så indikerar den fel efter bara några sekunder och det hjälper ej att start om eller att trycka in reset knappen. Inte det minsta klickande hörs från tändningen av gas och det går heller inte att tända manuellt med en tändare. Yes, jag har checkat att det finns gas och att alla kranar är öppna.

Någon enstaka gång har kylen velat starta på gas (typ en på hundra). Oklart när och varför.
Om/när jag får igång kylen så fungerar den under många timmar tills jag tror att problemet har fixat sig själv och bestämmer mig för att testa att slå på och av kylen igen och då har den bestämt sig för att inte fungerar längre.

Jag testar även att koppla in ett 1,5v batteri direkt till de båda gas avstängningarna och forcerade då igång brännaren genom att tända med vanlig tändare. Verkar därav inte vara problem med själva gas ventilerna eftersom dom stänger och öppnar som de skall med hjälp av batteriet.
Samtidigt som lågan brinner mäter jag spänningen över gasventils kontakterna. Ibland händer det att dessa indikerar 1,5v men oftast visar dessa 0v. Även resistansen 50Ohm verkar stämma med de instruktioner jag hittar på nätet (gällande gasventilen).
När spänningen indikerar 1,5V har jag även testat att blåsa ut lågan och då mäter jag istället 0,6V. Detta pekar på att det inte är något fel på sensorn som skall känna av lågan på själva brännaren.
Automatiska tändingen fungerar oftast inte när jag blåser ut lågan.

Har kollat alla kontakter och hittar inget glapp eller dålig kontakt.
Någon som har erfarenhet och känner igen detta?
Frågan är var problemet kan vara? Antar att det antingen är kretskortet på framsidan av kylen eller styrboxen som sitter bak på kylen som skapar denna frustration?

Tacksam för svar.
Mvh Per
Vi hade samma problem med vår kyl (2018 års modell) Husbilslandet i Kristinehamn fixade felet. Det var glapp någonstans. Lite bökigt att hitta tydlige men nu har det funkat i 2 år.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hade ett RMD 8551 utan AES i vår förra husvagn, 2013 års modell. Hade problem med gasoldrift i flera år. Tolkade det länge som brännarproblem. Jag hade nog världens mest välskötta brännare, mest sotade skorsten, nytt munstycke, ny magnetventil, ny tändsäkring, men lik förbannat kylde den inte. Den kunde starta hur fint som helst men kunde sedan gå ner på pilotlåga trots att kylen inte var kall. Provade ett par verkstäder utan resultat. Bytte så småningom kretskortet efter tips och sedan fungerade det perfekt. Det är ju fasen att våra fritidsfordon håller på att bli rullande, känsliga datorer!
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Ok, yes. Verkar mest troligt att det då är fel i kretskortet. Skumt att det fungerar ibland..
Dock har jag detta kretskort:
Dometic Kretskort
Dometic I Göteborg erbjöd sig att testa kontrollboxen om jag kom med den i handen till dom.I mitt fall fick jag till slut det på garanti gått en dag över på garantin och i mitt fall gick den till från på 220volt både box o panel blev utbytta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej bara ett litet förtydligande så man inte blandar äpplen och päron...
Det finns ju en hel del olika funktioner på lågor och styrningar genom åren, även på de som började få mer automatisk elektronik än kanske nödvändigt.
Men de nyare som kan strula på olika sätt finns också i olika variant.
De lite äldre pendlar mellan tändning och sedan skifta mellan full-låga och gå ner till pilotlåga när termostaten blir nöjd, samt åter gå upp på full-låga när termostaten kallar på kyla.
Men de senare som nu funnits länge har mer automatik som gör att lågan brinner och när termostaten blir nöjd så stängs lågan av helt.
När termostaten åter kallar på kyla så startar hela tändsekvensen igen. Vilket innebär att tändsäkringen skall kopplas förbi och gnistan skall börja hoppa automatiskt tills lågan tänds m.m. och hela den sekvensen skall funka med styrning av kretskortet. För att säkra upp det hela från strul utan inblandning från en levande varelse så har man bättrat på säkerheten att det verkligen brinner och brinner bra, och då ökade man på kontrollen för lågan med inte bara att flamvakten skulle vara nöjd utan också att gnistboxen skulle uppfatta att det brinner som det skall. Den funktionen gör att några millivolt skall gå baklänges genom "tändkabeln" upp till gnistboxen. Mellan själva gnistpinnen och sladden/tändkabeln så sitter det en liten rund kabelsko som blir bränd och glapp med tiden..... Gnistan orkar att passera "ner" genom glappet, men några millivolt från lågan orkar inte ta sig "upp" genom glappet och upp till boxen och då tror inte kretskortet att det brinner helt ok. även om flamvakten säger ok. och stänger av.
På äldre manuella skåp kunde samma fel yttra sig som att när lågan hade tänds så fortsatte gnistan envist att hoppa, tills man tröttnade och stängde av knappen för gnistan, vilket i sin tur gjorde att lågan inte tändes igen om den ex. blåstes ut. Men då stängde ju flamvakten av gasolflödet helt efter kanske trettio sekunder.
Tyvärr verkar inte den här extra säkerheten på nyare skåp vara helt känd, och jag hittade infon på något installationspapper ...........

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeddaJ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Eslöv
Hej bara ett litet förtydligande så man inte blandar äpplen och päron...
Det finns ju en hel del olika funktioner på lågor och styrningar genom åren, även på de som började få mer automatisk elektronik än kanske nödvändigt.
Men de nyare som kan strula på olika sätt finns också i olika variant.
De lite äldre pendlar mellan tändning och sedan skifta mellan full-låga och gå ner till pilotlåga när termostaten blir nöjd, samt åter gå upp på full-låga när termostaten kallar på kyla.
Men de senare som nu funnits länge har mer automatik som gör att lågan brinner och när termostaten blir nöjd så stängs lågan av helt.
När termostaten åter kallar på kyla så startar hela tändsekvensen igen. Vilket innebär att tändsäkringen skall kopplas förbi och gnistan skall börja hoppa automatiskt tills lågan tänds m.m. och hela den sekvensen skall funka med styrning av kretskortet. För att säkra upp det hela från strul utan inblandning från en levande varelse så har man bättrat på säkerheten att det verkligen brinner och brinner bra, och då ökade man på kontrollen för lågan med inte bara att flamvakten skulle vara nöjd utan också att gnistboxen skulle uppfatta att det brinner som det skall. Den funktionen gör att några millivolt skall gå baklänges genom "tändkabeln" upp till gnistboxen. Mellan själva gnistpinnen och sladden/tändkabeln så sitter det en liten rund kabelsko som blir bränd och glapp med tiden..... Gnistan orkar att passera "ner" genom glappet, men några millivolt från lågan orkar inte ta sig "upp" genom glappet och upp till boxen och då tror inte kretskortet att det brinner helt ok. även om flamvakten säger ok. och stänger av.
På äldre manuella skåp kunde samma fel yttra sig som att när lågan hade tänds så fortsatte gnistan envist att hoppa, tills man tröttnade och stängde av knappen för gnistan, vilket i sin tur gjorde att lågan inte tändes igen om den ex. blåstes ut. Men då stängde ju flamvakten av gasolflödet helt efter kanske trettio sekunder.
Tyvärr verkar inte den här extra säkerheten på nyare skåp vara helt känd, och jag hittade infon på något installationspapper ...........

M.v.h. JANKRO.
Tack för all tydlig information och alla svar! Felmeddelande, dvs blinkande varningslampa och ljud kommer så fort jag försöker att startar kylen på gas (när kylen är ”varm” och när termostaten borde indikera full låga).
Men skall självklart även checka sladden till gnistpinnen igen.
Efter detta får det nog bli ett nytt kretskort bak.
 
Toppen