• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic rengöring av kassett

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Har letat efter information om hur man kan ta bort ventilbladet med fäste samt utkastarröret.
Allt för att kunna göra en ordentlig rengöring och smörja o-ringar med Silicon-sprej då de är lite tröga.
Hittade information och använde sedan högtryckstvätten för att göra rent. Använd gärna visir.

För att lossa utkastaren, vrid den till dess det tar emot som bilden visar, vrid sedan tillbaka några millimeter och tryck utkastaren uppåt.
Dometic-1.jpg
För att lossa ventilblad med mekanism, tryck så som bilden visar.
Dometic-2.jpg

Nu kommer man åt att rengöra kassetten, mekanism och smörja o-ringarna.
Inget skitkul jobb men ibland nödvändigt.
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej

Vet inte om detta är rätt tråd men!? Jag har en kasett-toa från Dometic, tror typ ct 3000, eller ct 4000, hursomhelst färgglad, ljusblå med gula detaljer:) Jag har problem med läckage ner i utrymmet där kassetten sitter. Jag rengör och smörjer packningar noga. Men i själva skruvlocket sitter ingen packning, borde det inte göra det? Misstänker att läckaget är därifrån men är inte säker.
Mvh
Per Jensen
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Hej

Vet inte om detta är rätt tråd men!? Jag har en kasett-toa från Dometic, tror typ ct 3000, eller ct 4000, hursomhelst färgglad, ljusblå med gula detaljer:) Jag har problem med läckage ner i utrymmet där kassetten sitter. Jag rengör och smörjer packningar noga. Men i själva skruvlocket sitter ingen packning, borde det inte göra det? Misstänker att läckaget är därifrån men är inte säker.
Mvh
Per Jensen
Ska nog sitta en o-ring en bit ner i locket har jag förr mig som tätar på röret.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Tack, då skall jag försöka hitta en packning/o-ring till skruvlocket. Jag använder siliconfett på tub och alla packningar är i kanonskick:)
Det ska vara en platt gummi packning i locket. Men går tydligen inte att köpa lös bar komplett lock.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det ska vara en platt gummi packning i locket. Men går tydligen inte att köpa lös bar komplett lock.
Det finns lösa packningar att köpa. Såg det i en annan tråd men kommer inte ihåg vilken. Kanske värt ett försök att använda sökfunktionen.

Kjell
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Vet ju inte riktigt vad du har för toalett/tank men denna packning är i alla fall till dometic Dometic CT-fäkalientank skjuttätningsinlopp (ovan) : Amazon.se: Sport & outdoor.

Du får väl kolla om det finns något nummer på packningen.

Kjell
Tack Kjell, man blir så glad, man slänger ut en fråga och folk engagerar sig och googlar runt:)
Det är rätt tank men fel packning, jag behöver den lilla packningen i själva skruvlocket. Får nog köpa hela locket, men det var ju inte så dyrt.
 
Toppen