• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Dometic MDC90 problem

Biba

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
25235
Medlemskap
2024
Kylskåpet fungerar men stängs av ibland när jag kört på 12v under och ansluter 220v till bilen. Senast fick jag starta bilen, kylskåpet startade, jag slog av tändningen på bilen och kylskåpet fortsatta att gå med bilen ansluten till 220V. Vad kan problemet vara?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det verkar konstigt. MDC 90 är ju ett kompressorskåp och går väl hela tiden på 12 Volt? Jag gissar att det beror på hur skåpet är anslutet. Jag har samma skåp, i mitt fall har det samma matning som trappsteget och har 12 V hela tiden. "Kylskåpsreläet" i bilens EBL ("elcentral") är inte inblandat, det är mest avsett för kombiskåp el/gas. Men om EBL är inblandad i ditt fall kanske det är något glapp där?
 

Biba

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
25235
Medlemskap
2024
Det verkar nog vara något med kylskåpsreläet. I manualen för EBL:n står det "The fridge relay powers the three-purpuse fridge at 12v when the engine is running"
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Three purpuse, syftar på gasol/230v/12v -kylskåp (absorbtionsskåp) som endast ska ha 12v vid körning. Ditt kylskåp är ju ett kompressorskåp och måste ha spänning hela tiden.
På EBL99, som jag har, finns en särskild utgång för kompressorskåp.
 
Toppen