• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dometic kylskåp fungerar ej

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
hej vi är i spanien ,20 grader varmt och vad händar....samma som för 2 år sen,kylskåpet fungerar inte.Kör på propan ,ingen sot lågan brinner,inte fel på termostaten.Ingen läkage,luktar ej ammoniak
När jag jobbade med kylskap typ samma system som husbilens för 40 år sen drog vi fram kylen på köksgolvet och rullade det ett par gångar.Sen funkade det .Tror att det har kommet luft i systemet,men hur får jag bort det ?Innbyggd går väl knappast att dra ut och vända(kyl o frys sitter ihop).Har ej lust att lämna inn den och få en räkning på flera tusen.Förra gången fanns garanti kvar och dom bytte tänding och skorsten.Onödigt enl min mening,eftersom det var sot från butanen.
Dometic står säkert inte för räkningen denne gång (2års garantin har gått ut för 2 mdr sen).Är det någån som har en lösning därute?Tacksam Golddigger
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Allå!

Har haft samma problem några gånger, troligen luftfickor i systemet. Mig har det hjälpt att först luta husbilen antingen framåt eller bakåt och sedan tvärtemot. Också har det någon gång hjälpt att knacka med en gummiklubba lite lätt på böjarna (rören) i kylsystemet på baksidan av skåpet.

MVH

Kjell
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Vi försökar att hitta en lutning idag.Återkommer sen med resultatet.Misstänkar oxå luft i systemet.Tack för tipset! mvh Golddigger.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Vårt kylskåp fick samma problem när vi var i Tyskland sommaren 2010. Lågan brann bra enligt mig och vi körde många mil men skakningar förändrade inget, det var fortfarande varmt i skåpet. Fick hjälp av en husbilsfirma som kontakte kylskåpsreparatör, som vi sammanträffade med 5 mil bort. Han konstaterade att lågan såg felaktig ut. Hade endast behövt byta munstycke men eftersom jag så att hela brännaren såg rostig ut så bad jag honom att byta hela den. Sedan fungerade skåpet utmärkt igen. Vi betalade ca 800 svenska kr för den fina servicen och delarna. Servicemannen föklarade att lågans utseende och riktning, har mycket stor betydelse för kylskåpets funktion.
Bengt
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Allå!

Har haft samma problem några gånger, troligen luftfickor i systemet. Mig har det hjälpt att först luta husbilen antingen framåt eller bakåt och sedan tvärtemot. Också har det någon gång hjälpt att knacka med en gummiklubba lite lätt på böjarna (rören) i kylsystemet på baksidan av skåpet.

MVH

Kjell
Idag har vi åkt 3 mil till en brant slänt och knackat på rören i både med- och motlut.Fortfarande ej bra.Vägen till Almerimar går genom tomatodlingar och vägen har stora potthål,men dom skakningerna hjälpte inte heller.Nu är vi tillbaka i Roquetas De Mar.
Ser ett nytt förslag på att lågan kan vara fel fast den brinner.Ska kolla i morgon ,måndag.Tackar för alla förslag.Återkommer med resultatet.mvh Golddigger
 
F

F.d. 50199

Guest
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Hej. Jag hade samma problem. Pratade med en kylskåpsreparatör. Han sa att man skulle montera ut det och kulta runt det. Detta gjordes och nu har det fungerat i ca 2månader, Kylskåpet sitter i en husbil ifrån 2005.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Jag har sett på Domestics hemsida att dom har 5 års garanti.Jag trodde att det var 2 år.Tisdag åker vi till El Ejido och hoppas att dom har en verkstad hos Dometic service.Då kan dom montera ut och rulla kylskåpet eller byta ut det.Skönt att jag slipper att betala .Det kommer säkert att kosta minst 8000 sv kr.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Vilken lycka om de går vägen.
Hälsningar ifrån Paul o Esther i Torres del Mar
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Efter 20 mil jagande runt malaga granada mm hittade vi till slut en Dometic reparatör i en liten by 2 mil väster om Granada.Inga fönster, knappt något som viste att det var en verkstad.Men vilken kille.Talade om vad det kom att kosta,fast pris 645 euro .Beställde nytt aggregat i Madrid.Kom nästa dag.Sen kom han till oss på parkeringen och sa att han kunde montera det dagen därpå.Väldig noga ,snyggt job,hyggelig kille.Allt klart kl 13.
Jag tyckar att Dometic kunde göra kylskap som var lite dåligare så att dom gick sönder under garantiperioden.Nu var det 1 månad över dom 2 åren.Det nya aggregatet har 1 års garanti.
Vi har pratat med flera härnere som har haft problem med Dometic.Jag får väl kontakta dom när vi kommer hem och diskutera detta.
Skriv gärna ni andra med dåliga erfarenheter.Det här får vi göra något åt.
mvh Golddigger
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Hej!

Vi har också fått fel på kylskåpet. Vi är i Torrox några mil öster om Malaga. Kylskåpet har läckt ammoniak, så vi behöver ett nytt "element" på baksidan. Har haft kontakt med en firma i Malaga, som inte vet om de kan få fram det. Dometic i Madrid är också kontaktat, men inget mer svar därifrån. Så i morgon kommer vi att åka till firman i Malaga och slå näven i bordet. Nu har vi varit utan i 6 dagar!!!
Vad hade du för fel på kylskåpet?. Enl Dometic i Sverige ska elementet kosta drygt 3000 svenska kronor exkl montering. Sen detta med garantin, var det 5 år? Har försökt att hitta det på Dometics hemsidan, men har inte hittat något.

Är tacksam om du ville höra av dig med ett snabbt svar!!!

Ove och Lizzy Sällström
:msn_island::msn_sun::bye:
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Många säger/skriver "luftficka" när de ser eller hör talas om en GASFICKA!
Varför?
Det är helt enkelt så att kylmediet har skapat en gasficka där det inte ska
vara någon gasficka.

Genom att rulla kylskåpet runt så transporteras gasfickan tillbax där den
hör hemma: högst upp i kylsystemet och kylskåpet börjar fungera!

Leve kullerbyttan!
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: dometic kylskåp fungerar ej

Hej.Vi har haft samma problem.Garantitiden hade gått ut för oss.Gasollågen och 220 volt och 12 volt funkade som den skulle, trots det ingen kyla.Gasapparaten ( alltså dom svarta rören på baksidan av kylskåpet) var kalla.Alltså ingen cirkulation av ammoniaken.
Då är det bara en sak.Flaga som har lossnat inne i rören. Gasapparaten är en enhet och går ej att reparera.Så vi fick plocka ut kylen och byta hela kompletta enheten.
Gasapparetn kostade sextusentrehundra pluss arbetskostnad.Total niotusentrehundra kronor. Vi var i kontakt med Dometic Motala angående garantitiden. Den är bara 2 år.
För vår del så löste det sig bra.
Tydligen så är vi inte ensamma om detta.Fick information att gasapparatens rör bockas i kallt tillstånd, så troligen så är det lätt att en flaga lossnar efter ett tag och täpper till ammoniaktillflödet.:mh4:
 
Toppen