• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kyl luktar bränt

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vår kyl/frys Dometic RM7655 ger en svag bränd lukt vid övre ventilationen på utsidan då man kör på gas.
Känns tydligt då man passerar ute vid vid ventgallren. Lukten påminner om bränd färg /plast.
I övrigt fungerar kyl/frys helt OK på 230, 12V och Gas trots lukten.

Detta har inträffat nu efter 10 års användning.
Jag har öppnat det nedre gallret och konstaterat att utrymmet är väldigt smutsigt och dammigt.
Gaslågan ser ut att brinna helt OK.

Jag tror inte att smuts kan förorsaka en lukt av bränd färg/plast.
Kan gasvärmningen vara för varm? Termostaten fungerar ju bevisligen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vår kyl/frys Dometic RM7655 ger en svag bränd lukt vid övre ventilationen på utsidan då man kör på gas.
Känns tydligt då man passerar ute vid vid ventgallren. Lukten påminner om bränd färg /plast.
I övrigt fungerar kyl/frys helt OK på 230, 12V och Gas trots lukten.

Detta har inträffat nu efter 10 års användning.
Jag har öppnat det nedre gallret och konstaterat att utrymmet är väldigt smutsigt och dammigt.
Gaslågan ser ut att brinna helt OK.

Jag tror inte att smuts kan förorsaka en lukt av bränd färg/plast.
Kan gasvärmningen vara för varm? Termostaten fungerar ju bevisligen.
Ja den kan bli för varm, det kan hända om någon har pillat i det lilla hålet på metalpackningen som reglera mängde gas som flödar igenom hålet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Man bör rengöra bakom kylskåpet varje år. Risk för brand som skrivs ovan.
Kylningen av kondensorn ( flänsarna) blir sämre.
Även elektroniken får nog sämre kylning om allt är inkapslat av ett lager smuts.
Risk för överhettning.

Se även länken, där finns en kanon bra beskrivning av en medlem från HBK hur man sotar skorstenen.

 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kanske inte ett svar på frågan men en följdfråga.

Bra PDF på rengöring. Kruxet på min husbil är att den har en servicelucka nere och utloppet via taket. Hur gör man då för att sota skorstenen? måste man ut med hela kylen? Tar man bort huven i taket åker man oftast på byta den och den är svår att hitta som reservdel. Tacksam för tips.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske inte ett svar på frågan men en följdfråga.

Bra PDF på rengöring. Kruxet på min husbil är att den har en servicelucka nere och utloppet via taket. Hur gör man då för att sota skorstenen? måste man ut med hela kylen? Tar man bort huven i taket åker man oftast på byta den och den är svår att hitta som reservdel. Tacksam för tips.
Troligen enda sättet....
En kompis husbil där hade de satt översta gallert långt över skorsten, det var helt omöjligt att komma åt skruven till T-röret :swoon:...
Vi fick mäta och rita... Sen borrade vi ett 5mm hål rakt igenom väggen :eek:... Nu kom vi åt skruven.. :twitcy: och kunde sen rensa skorsten
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Stort tack för alla tips om rengöring. Länken till sotning är mycket bra!:msn_thumbup:
Nu har jag en hel del att pyssla med.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Troligen enda sättet....
En kompis husbil där hade de satt översta gallert långt över skorsten, det var helt omöjligt att komma åt skruven till T-röret :swoon:...
Vi fick mäta och rita... Sen borrade vi ett 5mm hål rakt igenom väggen :eek:... Nu kom vi åt skruven.. :twitcy: och kunde sen rensa skorsten
Spruta flödigt med Brake cleaner upp i röret underifrån borde väl funka. Sen vänta ett dygn o skruva ihop...
 
Toppen