• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Dometic kyl går ej på 12v

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Hej vänner
Vårt kylskåp Dometic RM 4280 M ska gå på 12 v när bilen är igång men det gör det tyvärr inte.
Jag har kollar säkringarna (40a, 20a och 20a) invid startbatteriet (bild 1) och de är hela men när jag kollar spänning i fästet för den minsta understa säkringen finns där ingen ström när jag testar med provlampa, inte ens när bilen är igång. Kan det vara felet tror ni? Säkringarna invid bobatteriet är också hela (en 40aoch en 25a) liksom säkringarna på elblocket (bild2). Den ena av de två gula säkringarna (de närmast på bilden) på elblocket är märkt kylskåp men inte heller i denna hållare finns det någon spänning oavsett om bilen är igång och 12voltssystemet i bilen påslaget.
I somras slutade skåpet funka på 12v men när vi tog bilen en vecka senare var det okej igen och det lyste i 12v strömbrytaren och skåpet blev kallt. På 220v och gasol fungerar kylskåpet som det ska. All annan el i bilen fungerar också. Tacksam för tips. Jag har liksom kollat allt jag kommer på. Just ja bilen är en Dethleffs 2004 5831 A.
 

Bilagor

  • B1746269-61FA-4574-9660-37301BD369E6.jpeg
    B1746269-61FA-4574-9660-37301BD369E6.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 112
  • 371E4602-A52F-4555-9D04-9D903B8D2F48.jpeg
    371E4602-A52F-4555-9D04-9D903B8D2F48.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 114
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Eftersom du mätt att du inte har ström i någon sida där den lilla säkringen (D+ från generatorn till elblocket) sitter får du ingen signal från generatorn. Sitter kabelskon ordentligt i generatorns D+ uttag? Kabeln hel?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Det är den som går via den lilla säkringen vid batteriet. Du hade väl tagit bort den och mätt i hållaren när bilen var igång fattade jag för och du inte hade spänning där.
 

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Eftersom du mätt att du inte har ström i någon sida där den lilla säkringen (D+ från generatorn till elblocket) sitter får du ingen signal från generatorn. Sitter kabelskon ordentligt i generatorns D+ uttag? Kabeln hel?
Tack för tipset. Det ska jag försöka kolla. Dessvärre är det så jäkla trångt men kanske är det enklare att komma åt generatorn underifrån bilen. Får testa. Så den lilla säkringen av de tre invid batteriet är alltså d+?
 

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Det kan även vara fel på "D+reläet" inne i din EBL, isåfall behöver EBL in på reparation.
Men även om så är fallet borde jag ju ha spänning i säkringshållaren för D+ som sitter framme vi batteriet när bilen är igång? För spänningen dit kommer väl direkt från generatorn? Jag börjar med att kolla kabelanslutningen på generatorn och går vidare därifrån. Att det slutade funka i somras för att en vecka senare funka tyder ju på något glapp. Elblocket var för övrigt nytt för fyra år sedan så det borde ju inte vara något fel på det.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Men även om så är fallet borde jag ju ha spänning i säkringshållaren för D+ som sitter framme vi batteriet när bilen är igång? För spänningen dit kommer väl direkt från generatorn? Jag börjar med att kolla kabelanslutningen på generatorn och går vidare därifrån. Att det slutade funka i somras för att en vecka senare funka tyder ju på något glapp. Elblocket var för övrigt nytt för fyra år sedan så det borde ju inte vara något fel på det.
Ja, det stämmer.
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Hade samma problem med d+. Ingen verkstad kunde hjälpa mig att svara på hur d+ var dragit från generator till elblock. mycke huvud bry och många besaök på verkstad slutade med att jag drog en ny d+ kabel från generator över en 5w lampa till elblockets d+ ingång. Sedan har jag inte haft något problem. det tänds en liten lampa vid elblocket när jag slår på tändning och slocknar när bilen startar precis som laddningslampan på instrumentpanelen.
 

Bill & Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1773
Medlemskap
2024
Hade samma problem med d+. Ingen verkstad kunde hjälpa mig att svara på hur d+ var dragit från generator till elblock. mycke huvud bry och många besaök på verkstad slutade med att jag drog en ny d+ kabel från generator över en 5w lampa till elblockets d+ ingång. Sedan har jag inte haft något problem. det tänds en liten lampa vid elblocket när jag slår på tändning och slocknar när bilen startar precis som laddningslampan på instrumentpanelen.
Hade samma problem med d+. Ingen verkstad kunde hjälpa mig att svara på hur d+ var dragit från generator till elblock. mycke huvud bry och många besaök på verkstad slutade med att jag drog en ny d+ kabel från generator över en 5w lampa till elblockets d+ ingång. Sedan har jag inte haft något problem. det tänds en liten lampa vid elblocket när jag slår på tändning och slocknar när bilen startar precis som laddningslampan på instrumentpanelen.
Har haft samma fel i dag Uppe på kylskåpet sitter fördelningen av gasol,230 och 12volt det var 12volts kabel skor som hade dålig kontakt.
det var svårt att komma åt
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Kände igen det på bilden och sedan läste jag att det var en Dethleffs. Jag har precis bytt panel på mitt kylskåp och då fick jag bryta den översta 20A säkringen. Dåligt med dokumentation på dessa tre säkringar. Men i mitt fall så var den översta fast matning till kylskåpet från startbatteriet. Den lille är högst troligt D+ spänning från generatorn och där skall du ha spänning när motorn är igång. Och lyser inte laddningslampan så har du troligen det och då är det bara att jobba sig bakåt. Bifogar dom ritningar jag har på bodelen.
 

Bilagor

  • Dethleffs 20040001.jpg
    Dethleffs 20040001.jpg
    394,2 KB · Visningar: 64
  • Dethleffs 20040002.jpg
    Dethleffs 20040002.jpg
    361,4 KB · Visningar: 66
Toppen