Hej!
Vi har samma kyl/frys i vår husbil årsmodell 2013. Vi är definitivt inte nöjda med skåpets egenskaper. I vår förra husbil (årsmodell 2008) hade vi föregående modell 7....... och det skåpet hade betydligt bättre kylegenskaper. Med inställning på läge 3 så höll det 5 gr i kylen och minst -18 gr i frysen.
Jag gjorde en reklamation av det nya skåpet till Electro-service med besök i juli, då montören bara kollade så att isoleringen mot kylskåpsväggen var OK, vilket den var.
Under vår resa till Kroatien i augusti-oktober förde jag statistik över kylan i både kyl och frys. På morgonen var det c:a 5 gr i kylen och -16 gr i snitt i frysen. Men då gick skåpet med inställningen på max. Kvällstemperaturen var 4-8 gr i kylen och -12-14 i frysen och även då med max-inställning. Utetemperaturen låg oftast kring 23-25 gr på eftermiddagarna. Detta tyckte jag inte var OK och kontaktade då Electro-Service igen.
Servicemannen kom och jag visade statistiken och då sa han att det ser helt normalt ut. Och han gav inte med sig trots mina protester och hänvisning till tidigare erfarenheter av modell 7..... Han påstod att om temperaturen bakom gallren blir över 35 gr så begränsas effekten av kylningen. Enda lösningen skulle vara att montera en termostatstyrd fläkt som får luften att cirkulera bättre men det var inget som Dometic stod för.
Tala om produktutveckling! Mycket elektronik och tekniska lösningar men tyvärr så blev kylens huvuduppgift sämre, dvs. att kyla. I bruksanvisningen står det att normalinställning är 3, alltså mittenläget på displayen. Men med den inställningen så är det 10 gr i kylen och -10 gr i frysen.
Jag vill gärna ta del av vad Electro-Service kommer fram till när det gäller ert skåp. Vi har ju fortfarande 9 månader kvar av garantitiden.
Lennart