• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kyl/frys startar ej i autoläge.

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Jag har ett Dometic skåp som ej startar på gas i autoläge. Lampan för gas blinkar och man hör gnistan men det tänder ej. Om man däremot vrider energivredet till gasläget så startar det direkt.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl/frys startar ej i autoläge.

Jag fick följande råd för några år sedan av en tekniker från Dometic som åkte runt i Sverige och gjorde några modifieringar på skåpen:

Om ett AES-skåp får "frispel" så skall man som första åtgärd göra skåpet strömlöst genom att ta bort säkringen så att det verkligen blir utan 12V.
Vänta en minut och sätt tillbaka säkringen sedan.

Om det fungerar för dig vet jag naturligtvis inte men jag hade problemet att det aldrig skiftade till 230V automatiskt och då hjälpte det att göra så.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl/frys startar ej i autoläge.

Vad är normala temperaturer i kyl/frys? I min frys går det att komma ned till max-13 grader men då är det + 5 grader i kylen.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl/frys startar ej i autoläge.

Vad är normala temperaturer i kyl/frys? I min frys går det att komma ned till max-13 grader men då är det + 5 grader i kylen.
Hemkommen från Kroatien för någon vecka sen. Fick sänka från femman till fyran då vi hade -22 i frysen och +1 i kylen. Tempen höjdes då till -17 /+4,5.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl/frys startar ej i autoläge.

Jag har för det mesta -20 i frysen.
Det beror lite på hur varmt det är bakom skåpet.
Ventilationen är viktig!
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Problemet att skåpet ej startar på gasol verkar vara att gasoltillförseln ej öppnar i aes läget. Man hör hur det försöker tända men inget händer förrän man vrider energiväljarvredet till O och sedan till gas då startar det med detsamma.
 
Toppen