• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic HB 2500 aircondition

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Kan ni som har en garage monterad Dometic HB 2500 säga om den fungerar bra eller dåligt när det gäller kyla. Gärna också i hur många meters bil. Blir nog en garage monterad för mig. Truma är också bra och den som sett bäst ut på papperet. Dock är det en drive nu med 20% rabatt på Dometic/Waeco produkter så känns som ett tillfälle. Frågan är om den orkar kyla ner en 7 meters bil vid Medelhavet på sommaren? Tillbehören ser ut att vara färre också för Dometic än Truma? Skall nog till mässan också till veckoslutet men vet inte vad man hittar där?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB 2500 aircondition

Jag har en monterad i vår bil som är 7,45.
Vi har alltid åkt till medelhavsområdet och som varmast +45gr.
Helnöjd och fungerar bra. Går tyst och kan även köra värme.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB 2500 aircondition

Ok, kommer du ihåg hur många grader ungefär den orkar kyla jämfört med ytter temperaturen? Låter det mycket från bilen ex under eller har du löst det med ljudämpar låda? Stör utblås ljudet i bilen ngt eller kanske du har slang dämpare? Många frågor blir det men annars vet man inget heller.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB 2500 aircondition

Ca 20/22 gr inne. Den är tystare än dom jag har hört. Sedan vill jag inte ha all kondensvatten rinnande på bilen. Kanske går att leda bort.
Har monterat den med utblås mitt mellan rambalkarna med en styrskiva så vi slipper att få den värme som avges till markissida.
Inga ljuddämpare monterade men alla slangar isolerade med armaflex(kylisolering)
Fläkten går hela tiden så det är kompressorn som ev stannar och ljudskillnaden där går knappt att höra.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB 2500 aircondition

Ca 20/22 gr inne. Den är tystare än dom jag har hört. Sedan vill jag inte ha all kondensvatten rinnande på bilen. Kanske går att leda bort.
Har monterat den med utblås mitt mellan rambalkarna med en styrskiva så vi slipper att få den värme som avges till markissida.
Inga ljuddämpare monterade men alla slangar isolerade med armaflex(kylisolering)
Fläkten går hela tiden så det är kompressorn som ev stannar och ljudskillnaden där går knappt att höra.

Behöver jag ngn ventilationskanal in i bilen så luften cirkulerar mellan bodelsutrymmet och garaget? Alltså behövs ngn ventilation från inneluften så den går att avfukta? Fungerar det även bra utan det eller är det ett måste?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB 2500 aircondition

Vi har en Truma Saphir monterad i golvet på vår bil som är 873 lång. Den räcker att hålla bilen kall men det gäller att slå på den i tid. Om bilen står i solen och hinner att bli uppvärmd till närmare 40 grader så tar det mycket lång tid innan bilen är sval inne. Här pratar vi om många timmar med fullt blås. Detta tyder på att vi med vår bil ligger på gränsen för vad acn klarar. Kör man den hela tiden klar den att hålla bilen sval men slangarna som sprider kylluften kan bli fuktiga efter lång drift och hög luftfuktighet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB 2500 aircondition

Du behöver en förbindelse för att få rundgång på luften.
Vår bil har garage med dubbelgolv och då blir blir det problemet automatiskt löst. Ännu bättre i vårt fall är att vi har vattenburen värme som då har ett stort genomsläpp i skarven mellan hytt o bodel. Där går mycket luft ner vilket även håller det svalt i mellangolvet där vatten o slask finns. Har märkt att det förlänger tiden för lukt i gråvattentanken.

Kondens har vi aldrig fått på slangarna men för att gardera oss mot det så satte jag dit armaflex rörisolering.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB 2500 aircondition

Skall försöka få till en cirkulation då till garaget bör gå att lösa. När du säger armaflex rör, hittar det om jag googlar på det osv men är det "original" Dometic ac slang? Tycker att den bör räcka eftersom den ser ut att vara ex mm tjock vilket tyder på att den är isolerad. Har beställt en HB 2500 idag och skall hämta den i nästa vecka, kommer nog bli bra detta.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB 2500 aircondition

Ok, men har inte Truma 60 mm slang och Dometic 65 mm eller pratar vi om lika mått men att ena mäter utsidan och andra insidan av slangen? Funderar närmast på anslutningarna (3 st) i ac'n om de passade bra med Truma slangarna eller krävdes adapter?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB 2500 aircondition

Nu sviker kanske minnet men jag har för mig att det va Trumas slangar och delar. Det är sex år sedan så jag kan ha fel.
Mätte slangen och jag har 65mm-slang och dom passar i ACn utan adaptrar.
 
Toppen