• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dometic FreshJet 2200 eller Webasto cool top trail 24

SunlightA72

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2025
Hej,

Vi har en Rapido 866F som är 7,5m. Efter sommarens resa till södra Europa så insåg vi att vi nog skulle kunna tänka oss investera i en AC för bodelen trots kostnaden det innebär.

Varit i kontakt med på återförsäljare som genomför installationen och fått 2 snarlika anbud på 2 olika leverantörer. Dometic FreshJet 2200 samt Webasto cool top trail 24 som både ska klara 7 meters bilar men att webasto har något större bilar i sitt cv.

Frågan är, vilken skulle ni välja av dom 2? På Webasto så verkar den kunna monteras i befintlig taklucka vilket är både bra och dåligt. Skönt med att man inte behöver göra nytt hål men synd att luckan försvinner då man kanske inte alltid har ström att tillgå och kan vara skönt att kunna öppna.
Sen vet jag att dometic har mjukstart för svaga säkringar som 6A i Europa ofta har. Oklart om det finns på Webasto men kanske någon som vet?

Vad tycker ni? Vilken skulle ni välja?

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Kan tyvärr inte svara på din fråga,men vi har en Dometic Freshjet 2200 till en nästan 9 m bil.
Har varit i Sydeuropa temperatur närmare 40 grader, den klarar 6 amp säkring.
Men för säkerhets skull stänger vi av pannan, ifall den vill göra varmvatten.
Kör kylskåp på gasol.
Denna sitter i fd taklucka 400mmx400mm
Riktigt gött när man ska sov om natten.

SunlightA72

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2025
Kan tyvärr inte svara på din fråga,men vi har en Dometic Freshjet 2200 till en nästan 9 m bil.
Har varit i Sydeuropa temperatur närmare 40 grader, den klarar 6 amp säkring.
Men för säkerhets skull stänger vi av pannan, ifall den vill göra varmvatten.
Kör kylskåp på gasol.
Denna sitter i fd taklucka 400mmx400mm
Riktigt gött när man ska sov om natten.
Kanon att få lite bekräftelse på att det funkar även med svaga säkringar! Vi har tänkt samma upplägg, dvs vi kommer prioritera ACn och köra annat på gasol.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har monterat en cool top trail 34 på min bil.

Fördelar:
Den kraftigaste takmonterade på marknaden.
Mycket stor kondensor = effektiv och det bidrar förmodligen till att den är näst intill ljudlös utifrån. (lägre lufthastighet för en given genomströmmande luftmassa VS en AC med mindre kondensor.)
Bra kyleffekt.
Jämfört med mina tidigare Dometic tak AC är cool top trail "ljudlös" inne.
(har förstått att det finns en ny generation Dometic AC som enligt uppgift är tystare.)

Nackdel:
Min maskin från runt 2020 har inte mjukstart av kompressorn. (kan ändå utan problem köra den på 10A uttag.)
Tar stor plat på taket, naturligt att maskinen är stor inte bara i kapacitet.

I dag skulle jag köpt den nya inverterstyrda serien från Dometic, det verkar som dom heter FJX.
För din del skulle det bli "Dometic FreshJet FJX7 2200"

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Vi är nöjda med vår Dometic 2200 Freshjet och kör den även några timmar på kväll/natt via inverter 1800 W när vi fricampar. Vi har 240 W solceller och 300 Ah Litiumbatterier. Hymer B890ML. Vi kan även köra den under färd när bilen har stått och blivit varm.

Toppen