• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dometic CT 4110 toalett dålig spolning!

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Under vår premiärtur tycker vi att spolningen i toan är mycket svag, det bara tillrar lite vatten.
Har kollat magnetventilen, silen och slangar men inte alla skarvar.
Tycker det kommer skapligt med vatten när jag testar med slangen borttagen till spolslangen med små hål i runt ringen. Spolslangen är helt öppen.
Det finns en skarv med klämmor innanför luckan men svår att komma åt så jag törs inte ta isär där.

Bruksanvisningen förtäljer inget om detta.

Har läst om del som har nån strypning och undrar om det finns någon till den här nånstans?
Eller är det den lilla sänkpumpen som ger för lite tryck?

Mvh Göran S.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Dometic CT 4110 toalett dålig spolning!

Hej.
Är bilen ny så hjälper nog inte detta tips men om det är en bil som varit med ett tag kan det vara så att de små hålen i spolringen är delvis igensatta av kalk. Detta åtgärdas med att man tar loss själva sittringen och då kan man dela spolringen från matarslangen och det går att rensa hålen mekaniskt med en nål eller liknande därefter lägger man spolringen i ättika så försvinner kalken. Tänk på att hålen är olika stora så du inte petar med för stort verktyg, blir hålen för stora i början på ringen räcker inte trycket till att spola runt hela ringen.

Mvh / Roland

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Sv: Dometic CT 4110 toalett dålig spolning!

Tack Roland men allt ser ut som nytt.
Dometic säger att toan kräver 8 liter/min, enl. tel idag.
Min pump ger 4,4 liter/min! Lika rent och nytt där med.

Man undrar varför Burstner sätter i för klen pump, har man inga data på pumpen och vad toan kräver?

Har mejlat Burstner, väntar på en förklaring, hmm!

Toppen