• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Dometic cr50 blinkar orange

skogsdoktorn

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
30001
Medlemskap
2024
Har ett Dometic cr50 kompressorskåp i vår Vito Camper som titt o tätt kompressorlampan blinkar orange och skåpet känns dåligt kylt. Enl manualen ska man bryta strömmen och starta om. Sen funkar det men ibland 1 dag eller 2 och så är det dax igen. Så ofta så jag monterat huvudströmbrytare separat till skåpet. Någon som varit med om detta eller har tips på vad det kan vara för fel?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har ett Dometic cr50 kompressorskåp i vår Vito Camper som titt o tätt kompressorlampan blinkar orange och skåpet känns dåligt kylt. Enl manualen ska man bryta strömmen och starta om. Sen funkar det men ibland 1 dag eller 2 och så är det dax igen. Så ofta så jag monterat huvudströmbrytare separat till skåpet. Någon som varit med om detta eller har tips på vad det kan vara för fel?
Kan det vara dålig ventilation bakom skåpet, så det inte blir av med värmen?

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Kompressorkylskåp behöver väl inte någon ventilation?
Det har ju så många hävdat i andra trådar...
Pålle
De behöver ventilation precis som ditt kylskåp hemma har, men det behöver inte vara ventilation från bilens utsida.
Men är luftflödet för litet runt kylskåp så kan det bli överhettat.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Pålle
Kompressor-kylboxar har t.o.m rejäla kylfläktar för att bli av med all värme, annars löser kompressorn ut till slut, likaså i fordons-AC en vrålande kylfläkt som är ett måste ifall man vill ha kyla, eller en luft/luft värmepump/AC värmen eller kylan måste växlas bort ifall det ska ge någon effekt.

leja4

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Pålle
Hej !
Den värme som avleds från de varor som kyls i kylskåpet överförs när vätskan vid trycksänkning övergår i gasform (ångbildingsvärmet).
Sedan måste värmen avledas från gasen i kondensorn för att åter kunna övergå till vätska.
Den värme som avleds består av kylning av de varor som kylts i kylen samt kompressorarbete. Ventilation är därför nödvändig.
BBa

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Alla kylskåp behöver ett ordentligt luftflöde baktill över kondensorn som gör gasen till vätska, kylskåp som är gasoldrivna eller kompressorkyl som finns hemma har stora kondensatorer fungerar ofta p.g.a. storleken kompakta kylskåp som Dometic/Waeco har små fläktkylda kondensatorer som behöver ett luftflöde från undersidan av skåpet till översidan, det kan vara inne i bilen eller yttre ventiler, har sett lösningar på båtar och bilar där de ökat flöden bakom med större ventilationshål eller fläktar.
Har själv en CRX 110 och är inte alltid nöjd med kyldelen, frysfacket blir extremt kallt men kyldelen har varit lite si å så, när garantin gick ut så gav den elektroniska panelen upp, men med ett termostat elektroniskt relä så kan jag styr skåpet så det funkar igen.

Toppen