• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Dometic 8555

Mörbybacke

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
42707
Medlemskap
2027
Har ovanstående kyl/frys som endast går på pilotlåga.
Verkar troligt att det är termostatet som krånglar.
Kan jag "ringa" detta för att se om det fungerar?
Kan jag bygla kontakten utan att bränna kretskortet?

Kylen / frysen går på 230 V men ej på 12V och gas

Tack Seppo för ditt svar.
Menar du att gasens låga påverkas av 12v matning?
Jag har ju en pilotlåga.
Jag tror inte att det är en pilotlåga i ditt kylskåp. Har du rätt regulator vid gasolflaskan i din bil. Gastrycket ska var 30mbar fram till ditt kylskåp. Om det sitter en 50mbar:s regulator blir det fel och farligt. Det finns anläggningar som har både 50 och 30mbar regulatorer installerade. Kolla vad det ska vara för systemtryck för dina gasinstallationer, spis, värme mm.

Har du läst manualen för ditt kylskåp.

Hade samma fel det visade sig vara magnetventilen till gasen som inte öppnade tillräckligt för att det var oxid på anslutningarna/kabelskorna.
Gjorde rent allt med smärjelduk och elspray sedan fungerade allt perfekt igen. Styrströmen till ventilerna är endast 1,2v vilket gör allt jättekänsligt för spänningsfall.

Jag tror inte att det är en pilotlåga i ditt kylskåp. Har du rätt regulator vid gasolflaskan i din bil. Gastrycket ska var 30mbar fram till ditt kylskåp. Om det sitter en 50mbar:s regulator blir det fel och farligt. Det finns anläggningar som har både 50 och 30mbar regulatorer installerade. Kolla vad det ska vara för systemtryck för dina gasinstallationer, spis, värme mm.

Har du läst manualen för ditt kylskåp.
Tack Herbert, jag har 30 mbar regulator som kylen vill ha. Du har rätt, någon pilotlåga ska denna kyl inte ha enligt instruktionsboken.
Både magnetventil och brännare är ny byttes för 45 dagar sedan. Kylen har fungerat en stund efter det bytet och jag trodde allt var frid fröjd

Hade samma fel det visade sig vara magnetventilen till gasen som inte öppnade tillräckligt för att det var oxid på anslutningarna/kabelskorna.
Gjorde rent allt med smärjelduk och elspray sedan fungerade allt perfekt igen. Styrströmen till ventilerna är endast 1,2v vilket gör allt jättekänsligt för spänningsfall.
Tack Skallepär.

Magnetventil och brännare nyligen bytta

Tack Herbert, jag har 30 mbar regulator som kylen vill ha. Du har rätt, någon pilotlåga ska denna kyl inte ha enligt instruktionsboken.
Både magnetventil och brännare är ny byttes för 45 dagar sedan. Kylen har fungerat en stund efter det bytet och jag trodde allt var frid fröjd
Kolla även stiften på långsmala mångledarkontakten, kan vara oxid där under också.

Nej. På mitt kylskåp var det tunna ledningar som gick till gasventilen och vidare till en mångledarkontakt, kanske att flamvakten också går dit men kablarna till tändstift brukar vara separata.
Tack för ditt engagemang. Har mätt spänningen till magnetventilen, endast 0,25 V obelastad.
Kan det tänkas att kretskortet är trasigt?

Tack för ditt engagemang. Har mätt spänningen till magnetventilen, endast 0,25 V obelastad.
Kan det tänkas att kretskortet är trasigt?
Låter som det är något knas styrsrtömen i alla fall. Atar att du mätt DC. Ska ara 1.2v på båda ventilerna för att de ska öppna ordentligt. Kolla även dysan till brännaren, kan sitta skräp i den som hindrar flödet

Tillbaka
Toppen