• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Distributionsbox CBE DS 300 TR

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Först slutade kylskåpet fungera på 12 v., och nu fungerar inte någon 12 v. i bodelen. har felsökt och mätt och kommit fram till att boxen inte fungerar, det drar inga relä, men batterispänning kommer fram till ett huvudrelä som styrs av boxen, men det drar ej, alla säkringar är hela. Hittar inget schema av kretskortet, nu är frågan var hittar jag en sådan box, finns tydligen olika av denna beteckning, men skall sluta på TR. den går väl att ersätta, men det är en jäkla röra med kablar, och veta var alla dom går till får man väl riva upp hela kabelstammen. Är tacksam om någon har ett tips.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Först slutade kylskåpet fungera på 12 v., och nu fungerar inte någon 12 v. i bodelen. har felsökt och mätt och kommit fram till att boxen inte fungerar, det drar inga relä, men batterispänning kommer fram till ett huvudrelä som styrs av boxen, men det drar ej, alla säkringar är hela. Hittar inget schema av kretskortet, nu är frågan var hittar jag en sådan box, finns tydligen olika av denna beteckning, men skall sluta på TR. den går väl att ersätta, men det är en jäkla röra med kablar, och veta var alla dom går till får man väl riva upp hela kabelstammen. Är tacksam om någon har ett tips.
Det kan vara minus anslutningen till boxen som har lossnat.
Kan vara värt att kolla upp.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Dålig bodelsbatteri jord under sätet på en McLouis 2008 har jag åtgärdat.
Drog en ny mycket grov kabel direkt från bobatteriet till bilbatteriet inne i kupén under förargolvet.
Lagade också EBL som hade en trasig diod pga att jordkabeln hade dålig kontakt med jordpunkten.
Den hade många konstiga elfel innan det till slut blev helt avbrott på alla system.

Din kanske ser ut som denna;
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Det är en Challenger Genesis 52 årsm.2013. Kablar och anslutningar är o.k., jag har haft de borta, rengjort. Jag har haft kortet borta, hittar bara en diod, och den är o.k., jordanslutningar och kabel o.k. Manual har jag, men ett schema på kretskortet, är i så fall det jag söker. jag har letat på Franska och Italienska forum, men hittar inget.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har testat att leta efter scheman till flera enheter i husbilar men
aldrig hittat exakt det jag söker.
Ibland kan man hitta delar av scheman men det är nästan lika sällsynt.

I den manualen jag hänvisar till så ser du ju vart varje kontakt/kabel går till
så du kan kanske mäta dej fram (eftersom du kunde mäta upp en diod :) )
till vilket relä som inte leder strömmen vidare.
Bygla reläets inbyggda strömställare med en säkrings försedd kabel.
Men var försiktig så att du inte bränner upp något om du slinter med kabeln.
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Tackar för svar, jo, jag för väl börja felsöka och mäta på kortet, men ett nytt kretskort eller box hade varit smidigare. Är det ett relä eller motstånd går väl att få tag på, men det sitter även ett par IC-kretsar på kortet. Ja, ja, får väl fortsätta när jag får tid, som pensionär är det ont om den varan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kollade lite i manualen för din box. Vad jag kan se finns ett skydd som slår ifrån 12V i bodelen om spänningen sjunker ner till 10V. På något sätt ska spänningen mätas.
Det kan vara en analog ingång in i din box som mäter den spänningen.
Det kan vara en kabel som är ansluten på bobatteriet som går till ingången. Där kan det vara något fel, kabeln eller anslutningen på boxen. Det kanske finns en säkring på den kabeln.
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Tack för tipset, mätte lite ikväll, kan vara så att den slår ifrån under en viss spänning, men batteri var och är fulladdat. Börjar fundera på om det kan vara nå`n kortis, ex.vis några kablar som ligger och blivit skadade på isoleringen.
 
Toppen