• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diskbänksblandaren håller på att ge upp!

H

hianders

Guest
Det rinner vatten under spaken på engreppsblandaren vid diskbänken och därför letar jag efter en ersättare. I nya husbilar har jag sett en hög blandare där munstycket sitter i en fjäder så att man kan spola rent i hela diskhon.
Har letat på nätet men inte hittat den. Någon som vet?

Hasse

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
Sv: Diskbänksblandaren håller på att ge upp!

Hej
Vad har ni för typ av pump?
Behöver er kran en inbyggd brytare för pumpen?
Ar det en tryckpump kan ni montera en standard vattenkran (om plats finns) från t.ex Bauhaus eller IKEA.
Utvalet där är mycket större där än hos "Campingtillbehörshandlarna" (oj det blev ett långt ord)Anslutningar kan alltid modifieras med olika adaptrar.
Mvh. Klas

H

hianders

Guest

Hej, vattensystemet är trycksatt. Jag skall koppla in blandaren idag för att se om den fortfarande läcker. Om den gör det skall den bytas mot den typ av blandare jag nämnde tidigare. Jag har hittat den i MOVERA-katalogen och den är naturligtvis dyr :cool:. Jag vi ha möjligheten att rikta om vattenstrålen med hjälp av ett ställbart munstycket på samma sätt som i vårt kök hemma.

Hasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hasse du kan montere eksakt samme typ blandare som på kjøket hemma - om det ikke er en med utdragbar slang, det kan bli for trangt i skåpet ;-)

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Om man inte har plats för den utdragbara slangen som Knut pratar om. Så finns det vridbara och ställbara munstycken som man kan montera på samma sorts kran man har hemma.Det är om du vill spola ur diskhon. Vill du duscha så fungerar det inte=) Fördelen att välja en blandare som är tillverkade för "hemmakök" är priset, men det bästa med dom är att dom är tillverkade i metall. Tycker att kranar i husbilar är av minst sagt usel kvalitet. Bytte 2 st kranar med en viktökning av max 1 kg.
Ha det

H

hianders

Guest

Nu är den nya blandaren beställd, det blev hög Damixa + ett duschmunstycke från Clas O. Pris ca 1100:- inkl. frakt.
Tack för tipsen:).

Hasse

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025

En liten fundering: Kan man inte byta packning under kranen???
ORVAR

H

hianders

Guest

Hej Orvar!
Under kranen finns inga packningar. Det läcker vid reglaget.

Toppen