• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dimmljus

Status
Stängd för vidare inlägg.

lasse2

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
13855
Medlemskap
2024
När ska dimmljus i front tändas det finns ingen strömbrytare och har provat att vrida på ratten men det händer inget
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Hur menar du då?
det gällde bidrag #21. Transportstyrelsens föreskrift som visas bakom länken verkar beskriver belysningsföreskrifter gällande i dagsljus. Jag kunde inte identifiera en föreskrift som förbjuder att använda dimljus samtidigt med halvljus/helljus under natten eller under dåligt väder. Och personligen tycker jag att dimljus hos många bilar är för svaga att kunna ersätta halvljus, det är hellre ett komplement.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
det gällde bidrag #21. Transportstyrelsens föreskrift som visas bakom länken verkar beskriver belysningsföreskrifter gällande i dagsljus. Jag kunde inte identifiera en föreskrift som förbjuder att använda dimljus samtidigt med halvljus/helljus under natten eller under dåligt väder. Och personligen tycker jag att dimljus hos många bilar är för svaga att kunna ersätta halvljus, det är hellre ett komplement.
Förbudet gäller inte bara vid dagsljus utan hela dygnet och har gällt sedan 1995.

 

Bilagor

  • Screenshot_20220921_110823.jpg
    Screenshot_20220921_110823.jpg
    189,8 KB · Visningar: 11

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
I vilket land är det inte tillåtet att ha halvljus och dimljus tända samtidigt? Enligt ECE R-48 - vilken är lag i alla ECE länderna - ser det så här ut:

6.3.7 Elektriska anslutningar Det ska vara möjligt att tända och släcka de främre dimlyktorna oberoende av helljusstrålkastarna, halvljusstrålkastarna eller någon kombination av hel- och halvljusstrålkastare, såvida inte de främre dimlyktorna används som en del i en annan belysningsfunktion i ett justerbart framljussystem, där emellertid tändningen av de främre dimlyktorna ska ha företräde framför den funktion i vilken de främre dimlyktorna används som en del
Sverige när du har mötande.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jesus, what a nonsense.... men tack för korrigeringen, bra att veta i alla fall.

Vad är det för fel med det? Dimljusen sitter lågt för att dom skall lysa under dimman och gör nästan ingen nytta annars.
Det enda som sker är att området närmast bilen blir dubbelt upplyst och gör att man ser sämre längre bort p.g.a. att ögonen
delvis blir bländade.
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Förbudet gäller inte bara vid dagsljus utan hela dygnet och har gällt sedan 1995.

Om man inte kör motorcykel, för då får man ha både halvljus och dimljus när det är dagsljus.


Varför ska det vara enkelt? :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Det står varselljus och halvljus, dimljus är inte varselljus. Men säkert har man tillåtit detta p.g.a. motorcyklarnas
dåliga synlighet i trafiken.
I Trafikförordningen (3:e kapitlet, 71:a paragrafen) står det:

Sådant ljus som avses i första stycket (varselljus), dimljus eller halvljus för inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Så jo, det tolkas i MC-kretsar som att det är fritt fram att köra med dimljus och halvljus samtidigt under dagsljus.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I Trafikförordningen (3:e kapitlet, 71:a paragrafen) står det:

Sådant ljus som avses i första stycket (varselljus), dimljus eller halvljus för inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Så jo, det tolkas i MC-kretsar som att det är fritt fram att köra med dimljus och halvljus samtidigt under dagsljus.

Jo jag vet det, det finns de som kör med helljus och extraljus också men det gör ju det inte mera rätt.
Har f.ö. kört och kör mc sedan många år så känner väl till problematiken med att bilar inte ser MC, då är helljus blinken
och ordentlig vaksamhet ens bästa vän.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen