• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digital-TV: Hur hittar man sändaren?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!
Vet inte om detta diskuterats förut, hittar i alla fall ingen uppenbar tråd.
Jag är ny innehavare av husbil och undrar hur man bär sig åt för att rikta TV-antennen rätt mot sändaren? När allt var analogt var det ju lätt att se på TVn när bilden blev bäst, men hur gör man nu när man har en dvb-t box? Finns det speciella boxar som gör det lättare att hitta sändaren eller är det "trial-and-error" som gäller?

--
Hans-Göran
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital-TV: Hur hittar man sändaren?

Som på den analoga tiden så brukar jag kolla i vilken riktning andra har ställt in sin antenn. På en campingplats kan det vara lite hur som helst med den saken men då tittar jag hur servicehusets antenn är inställd. Står jag på en friplats så tittar jag på de närliggande husens antennriktning. Då får man i alla fall en grundinställning. Oftast räcker det med den informationen. För fininställning finns det i min digitalbox en funktion "signalstyrka" men den använder jag oftast inte.
Till saken hör också att min antenn SuperNova är rätt bra på att få bild/ljud utan mosaik även under sämre förhållanden.
Någon som har något annat tips?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Digital-TV: Hur hittar man sändaren?

Jag vet faktisk inte hur är det här,men iTyskland behöver inte jag röra antenenn.Får alltid cirka 14 kanaler och det funkar ända ner till 5%sändnings styrka.Här är kanske glesare med sändare så då kanske man mäste snura på antenenn.
 
F

F.d. 6424

Guest
Sv: Digital-TV: Hur hittar man sändaren?

Så här har jag gjort:

Gå in på terracom och ta fram en frekvens lista: Frekvenstabeller tv

Leta upp vilka kanaler som är på sändaren som är närmst:

Ta ut antennkablen ur boxern!!

Gör en ominstallation, Nu kommer boxern att söka efter kanaler ( Som den inte kommer att hitta ) När den inte hittar kommer förslaget upp ifall jag vill göra en antenn justering.

Välj en kanal som som sänds ut från närmsta sändare.

Sätt i antenn kablen.

Rikta antennen, Staplar visas på skärmen. Ställ nu in den så att stapelen blir så stor som möjligt.

Klart

Så här går det till på min boxer som är en Sagem.

Rickard
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Digital-TV: Hur hittar man sändaren?

Under installation i menyn har många boxar en signalmätare
Både signalstyra och signalkvalitet visas som procent (t ex 60 %).

Ställ in antennen så att högsta möjliga värden fås.

/ Micke
HBK 765
 
Senast ändrad:

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Digital-TV: Hur hittar man sändaren?

Hej! Vi har en Luxorit T4 digitalbox samt en rundstrålande antenn UFO/Triax.som vi använder både i Sverige och utomlands.Vi behöver inte rikta antennen,möjligtvis höja den.När vi kommit fram till målet (ställplatsen) så kopplar vi in TV:n och låter "boxern"söka kanaler.Sedan ser vi på det utbud son finns på platsen.

Hälsningar Avo o Laila
 
Toppen