• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digital backkamera

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Digital backkamera

Jag har en backkamera, LTC, som torde vara identisk med Biltemas, och som jag har köpt hos Car Audio Center förra året. Den var tämligen lätt att montera och har fungerat efter förväntningarna. Dock är det en relativt dålig bild på displayen, särskilt i mörker då man inte ser speciellt långt bort och bilden blir väldigt gryning. Men man ska nog inte förvänta sig en bra bild under dessa förhållandena för detta priset. Jag inte jämfört med andra kamerasystem.

Johan K.
 

Saxman

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021
Sv: Digital backkamera

Jag har den billigare varianten ( för 999:=) och den fungerar mycket bättre än den tidigare analoga trådlösa varianten jag hade tidigare. Har dock ännu inte testat den kompakt nattmörker utan bara i skymning, där den fungerade bra för mitt behov.
 

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Sv: Digital backkamera

Jag har köpt en biltemakamera(999:) men får av någon anledning ingen kontakt med kameran vid installation.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Digital backkamera

Jag har sedan i höstas och kör med dubbla kameror. OK för pengarna, kan aldrig få lika bra som trådat. Låg framerate (låg uppdateringsfrekvens) på bilderna, kan tappa kontakten några sekunder ibland.
Men med tanke på priset och att man slipper göra några hål i kaross eller dra kablar under husbilen så tycker jag att det är ett OK köp (tilläggas, vi monterar riktiga kameror på jobbet).


Peter :)
 

knaus4

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9352
Medlemskap
2022
Sv: Digital backkamera

Jag har den med 2st kameror, den håller kontakten med bilden bra.Tyvärr är det väldigt dåliga färger, den gröna färgen syns inte alls den blir grå. Har nyss fått låna 2st kameror av Biltema men tyvärr ingen bättring. skall försöka att få pröva en ny monitor.
 
Senast ändrad:

knaus4

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9352
Medlemskap
2022
Sv: Digital backkamera

Jag har nu varit och testat en ny monitor,men det blev inte något bättre. Så tydligen är de inte bättre än så. Är nyfiken att höra om det är någon som har bra färger och bild.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Digital backkamera

Ok, tack för era svar. Jag tror att jag vågar prova en sådan. Jag återkommer med resultatet.
 

Amigo

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2222
Medlemskap
2022
Sv: Digital backkamera

Jag har den billiga modellen med endast en kamera.
Färgerna är inte alls bra och vad som värre är
att kamera och monitor ofta tappar kontakten.
Alltid när man som bäst behöver kameran så
försvinner bilden…

Min husbil är 11 meter men man utlovar en räckvidd
på 100 meter i specifikationen så det borde inte vara ett
problem….

Jag tror inte heller att det är ett måndagsexemplar
för jag har fått kamera och monitor utbytt en gång
men det blev ingen skillnad.

Jag är inte nöjd men tyvärr är det nog så att jag har fått
vad man kan begära för en tusenlapp!
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Digital backkamera

Jag har den billiga modellen med endast en kamera.
Färgerna är inte alls bra och vad som värre är
att kamera och monitor ofta tappar kontakten.
Alltid när man som bäst behöver kameran så
försvinner bilden…

Min husbil är 11 meter men man utlovar en räckvidd
på 100 meter i specifikationen så det borde inte vara ett
problem….

Jag tror inte heller att det är ett måndagsexemplar
för jag har fått kamera och monitor utbytt en gång
men det blev ingen skillnad.

Jag är inte nöjd men tyvärr är det nog så att jag har fått
vad man kan begära för en tusenlapp!

jag har provat diverse olika, både trådade och trådlösa men har inte varit nöjd med någon. jag tänkte att en digital kanske är bättre.

"Min husbil är 11 meter men man utlovar en räckvidd
på 100 meter i specifikationen så det borde inte vara ett
problem…."

Ja, du har ju fått en bit avkapad. :D
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Digital backkamera


Jag köpte denna, första jag fick fungerade inte alls men den bytte dom ut. Den andra fungerade men det är väldigt ljus bild. Jag bytte den mot en kamera från Garmin men mest för att slippa en extra skärm, nu har jag den i min GPS istället. Och ja, visst är det skillnad på kvalitén, det är det men visst fungerar biltemas som en backkamera.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Digital backkamera

Jag har sedan i höstas och kör med dubbla kameror. OK för pengarna, kan aldrig få lika bra som trådat. Låg framerate (låg uppdateringsfrekvens) på bilderna, kan tappa kontakten några sekunder ibland.
Men med tanke på priset och att man slipper göra några hål i kaross eller dra kablar under husbilen så tycker jag att det är ett OK köp (tilläggas, vi monterar riktiga kameror på jobbet).


Peter :)

Eftersom jag haft en likadan så vet jag vad du menar. Men köpte en Garmin som fungerar med Garmin GPS för samma pengar och den var riktigt bra. Helt klart skillnad i kvalitet. Den är också trådlös..
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Digital backkamera

Jag har den billigare varianten med kamera dels bak på husbilen och dels inne i hästtransporten.
Båda kamerorna ger helt OK bild för behovet, d v s inte backa på något, alternativt se till att pållan har det bra.
Ihopparningen har missat ett par gånger, men hoppar igång om man gör det manuellt igen.
 

Sunshine

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
18965
Medlemskap
2021
Sv: Digital backkamera

Hej! Jag har använt en likadan backkamera LTC -72, monterad 2015 (Biltema 43169), under ca ett års tid och trivs utmärkt med den. Dock finner jag det märkligt, att så många på sidan hakar upp sig på färger och att bilden blir grynig många meter bort under mörker. Detta är ju ett verktyg för att guida vid backning. Ingen kamera att ta bilder med!

Vi kör en McLouis och där är kameran monterad nere vid nummerskylten. Kameran går att vinkla vertikalt, stödlinjer för avstånd och sida finns på displayen och stubbar, träd och buskar syns utan problem. Även i mörker. Vad kan man mer begära? Elen tas från backljuset.

Under förra sommaren körde vi drygt 400 mil på diverse vägar, asfalt, grus och ännu sämre. En (1) gång vid en nattlig parkering upplevde jag bilden som dålig. Vid kontroll av kameran satt lera på linsen. Bara att torka av, sedan som tidigare. Störningar har jag aldrig haft. Man skall veta att det är fråga om en radiokommunikation mellan kamera och display (2,5 GHz). Att ha kameran monterad direkt mot en plåt baktill, misstänker jag kan ge störningar, eftersom mottagaren sitter i displayen på instrumentbrädan.
Regards Carl-Magnus. (Sunshine är min fru...)
 
F

F.d. 50803

Guest
Sv: Digital backkamera

Jag har den som första inlägget visar.
Har dock bara kopplat in ena kameran.
Inte haft några problem med tappad kommunikation mellan kamera och monitor, husbil alkov, 5.5 meter
Justerat färgerna lite, stämmer inte riktigt, men för ändamålet helt OK.
I övrigt inga problem med att länka kamera och monitor, Visar bild utan dröjesmål , backar dock inte särskilt fort :)
Har mätt upp och sedan märkt på monitorn vad respektive färgad linje motsvarar i verkligheten. Skönt att kunna backa ett par dm. från hinder utan att vara orolig.
Sen ska man nog inte ha för stora förväntningar på denna typ av kamera, man får vad man betalar för.
 
Toppen