• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieslkunskap???

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Solifer
Husbilsmodell: 693
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Motor
Någon som vet om Diesel , är det olika kvaliteer på diesel i mackarna nån påstod att Jet har bättre än tex Ok, Jag vill ha faktakunskap ,du som tror , kan hoppa över att svara,,Hälsningar Lasse

F

F.d. 1565

Guest
Som segelbåtsägare med Volvo Penta inombordsdiesel så skyr jag landmackarnas diesel som pesten, bildgoogla på dieseldjur så förstår du varför. Inblandningen av RME i dieseln fungerar om man har en bil som går mycket och där det hela tiden är omsättning i tanken, men i en segelbåt, och kanske också i husbilsvärlden, så är inte omsättningen speciellt stor och det börjar växa monster i tanken som sedan proppar igen systemet. RME har ett lägre energiinnehåll än diesel och på senare tid har de flesta mackar dessutom höjt andelen från 5% till 7%
Båtmackar är generellt dyrare än landbaserade mackar, men kör man inte så väldigt mycket kanske man ska fundera på att tanka sin husbil där, för de flesta båtmackar kör med ren diesel utan RME.

F

F.d. 12515

Guest
Hej
För din information så är det så att oljebolagen byter produkter mellan varandra beroende på vart bränsledepåerna ligger geografiskt i landet.
Anledning till de är att minska miljöpåverkan (färre depåer) och mindre transporter.
Som svar på din fråga...så spelar det ingen roll vilket oljebolag du väljer för att samtliga måste följa euro.std.
MVH/HellisGurra

Toppen