Sv: Dieselvärmare?
Tråden handlade om man behöver ha dieselvärmare i husbilens motor när det är kallt ute.
Det sägs ofta av ”de sakkunniga” att dieselbil inte ger tillräckligt värme, och minst lika ofta att detta beror på dieselbilens höga verkningsgrad. Man menar att dieselmotorn är så snål att av förbrukade dieselliter, x l / 100 km går nästan allt att driva fordon fram, alltså lite energi till att värma kylvätskan, vidare att hålla förarhytten varm. Verkningsgrad på en modern diesel stannar någonstans vid ca 44%, resten blir värme, (dieselbränsle rinner inte ut genom avgassystem som vätska). Samma motorer säljs i många olika länder, och motorer ska fungera likaväl i Afrika, sydligaste Europa som i Norden, därför har olika biltillverkarna konstruerat moderna dieselmotorers kylsystem så att dessa klarar extrem hög värme, över 40 C. Samma motorer i Norden ger lägre värme till förarhytten. Det lär vara ekonomiskt lönsammare att sälja, eller rekommendera dessa motorer till Norden med värmepaket, t.ex. Webasto än att konstruera motor enbart till Norden eftersom den stora marknaden finns i varma länder?
Tidigare kunde man byta termostat samt sätta en strypbricka i någon returflöde (minnet sviker, vilket rör?), och då blev värmen bättre. Detta gällde i alla fall Fiat 99 modell (termostat byte från 77 C till 86 C), med 2,8 L motor, beteckning DiTd? På nyare motorer termostatbyte är inte nödvändig, möjlig? eftersom termostat är redan över 80 C. Jag använder husbilen året runt, och vill ha acceptabel värme i förarhytten. Jag använder någon typ av vindskydd framför kylaren, samt extra isolerar förarhyttens golv. Vid vanlig landsvägskörning räcker värmen, motorn belastas tillräckligt. I stadskörning (lägre belastning på motorn) accepterar jag lägre värme.
Jag har också Webasto i motorn, använder inte den under körning (endast som värmekälla för bodelen vid övernattningar), det blir kaka på kaka, kylsystem försöker hålla värmen nere, Webasto att ta upp.
Det blir dyra grader i förarhytten om man investerar dieselvärmare för få värme under körning. Jag har haft ett par husbilar byggda på det nya Renault chassit, tycker subjektivt att Renault gav högre värme än Fiat i förarhytten.