• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselvärme genomgående

F

F.d. 16191

Guest
Har varit och tittat på en Knaus Box Star 600 -13. Den är utrustad med dieselvärmare för kupén och spisplatta som går på diesel. Alltså exit gasol och kånkande på gasolflaskor (som påpassligt blir tomma nattkallttid). Någon som har erfarenhet av denna värmeteknik? Hur klaras några dagars minus-20-graderskyla? Vad är lämplig/tillräcklig batterikapacitet? Et cetera et cetera.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärme genomgående

Hej prästgården.
Vi har en Boxstar 600 -08 (uttagen -09) med dieselvärmare. Dock ej dieselspis. Dåförtiden användes Webasto DualTop men jag har för mig att det sitter annan värmare idag.
Skälet att vi köpte vår bil var att den var utrustad med just dieselvärmare och kompressorkylskåp. Vi har inte ångrat vårt val.
Bilen levererades med två fritidsbatterier till bodelen. Vintern -09/-10 stod vi i -25 två dygn med värmen igång innan batterierna blev lite kraftlösa. Kylen var också igång. Säger något om kapacitetsbehovet. Dessa batterier är nu utbytta mot två AGM Biltema a 80 Ah. Får väl se vad de duger till nu till vintern. Ingen risk utan att värmaren räcker till eftersom den är på 6 kw. Dieselförbrukning c:a 2-3 dl/tim vintertid och inget behov av att byta flaska i kallingarna kl 03 på natten!
Vår/sommar/höst har vi god nytta av vår 130W solpanel och kylen är på från tidig vår till sen höst och givetvis under vinterbruk!
Lycka till med valet av plåtis!

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.

Vi kjøpte "Plåtis" i april 2011, og var bestemt på diesel varme, vannvarmer
og kokeplater, samt kompressor kjøleskap.
Det endte med Truma 6kw varmer og varmtvannsvarmer.

Etter råd fra selger ble det Dometic trebluss gasskoker grunnet en del klager
fra kunder på dieseleksoslukt fra kokeplaten som fant vei inn i bilen.

Vi har brukt bilen flittig og er passert 31000 km, vi er meget godt fornøyd
med den løsningen som gir oss fort varmt vann i springen og holder oss
god og varm i kulden.

Gassforbruket er minimalt, etter snart to års forbruk er det fortsatt gass
igjen på første flasken....og vi lager all mat i bilen.

Vi valgte 150Ah AGM batteri og en 12v lader som heter "SoftCharger".
Den fyller batteriene 100% opp på langt kortere tid enn bilens std.lader
kan klare. Har ikke hatt problemer selv etter seks dagers fricamping.

Lykke til.

Hilsen Regent.

F

F.d. 29841

Guest

Hej På ER.
Om jag inte har allt för mycket fel så fanns det förr i tiden,finns även nu,omkopplare från den 1 till gasolflaska 2.Då slipper du gå ut i kalsingar mitt i natten.Men det är under förutsättning att man har två gasolflaskor.
Med Diesel motorvärmare värmare rekomderade firman som servar vår HB att jag inte har under 10 l i tanken.rätt eller fel vet jag inte men följer hans rek.
/Vidhem

K

Kyros-2

Guest

Vår splitternya Kyros 2013 (plåtis) har dieselvärme, Webasto Air Top 3,9 kw. (Dock har vi vanlig gasol för varmvatten, spis … och för kyl i de fall vi inte har el 230v). Värmen är utmärkt men termostaten är för okänslig. Ljudet från värmaren är inte högre än att man inte störs nämnvärt. Den stora fördelen är naturligtvis den begränsade gasolåtgången vid utlandsfärder.

Driftskostnaden verkar dock vara rätt märkbar. Ca 2,5 dl/timme. Vid kallt väder, 0 och ner mot minus 7-8 på natten går värmaren troligen upp mot 70% av tiden, d.v.s. ca 15 tim/dygn. Alltså upp mot 4 liter diesel. Med ett dieselpris på 15 kr blir det 60 kr/dygn.

:confused:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Problemet med dieselvärmare är att de väsnas om man inte har effektiv ljuddämpare.
Vi stod ca fem meter från en HB med dieselvärmare på en camping under flera dagar.
Vi vaknade tidigt varje morgon av sprakandet när värmaren drog igång.
Har man dieselvärmare så skall man nog inte stå nära andra.
Om man inte vill skaffa sig ovänner -vill säga.
//W

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

En fördel med dieselspis är att utrymmet under diskbänken kan utnyttjas till annat än gasflaskor.
Trots att vi inte hade gas fanns det fabriksmässigt ett rejält ventilationshål genom golvet. Detta tätade jag och det blev istället rejält varmare i bilen då draget genom golvet upphörde. Även den diesellukt som kom underifrån vid start och avstängning av spisen.

Spisen har liksom värmaren egen friskluftanslutning utifrån och ingen öppen förbränning finns inne i bilen.

Men visst drar det ampere. Sommartid med lite solpanelhjälp inga problem.
Vintertid bör man ha reservbatteri. Kylskåpet slår ifrån om spänningen ligger strax under 12V. Vill det sig riktigt illa slutar vattenpumpen att gå också.

En erfarenhet som var lite oväntad var att eftersom värmaren var fabriksmonterad så gick den på motorbatteriet. Hoppas innerligt att man ändrat på detta i modernare bilar.

På vår plåtis är kupén och sidodörren liksom bakdörrarna bristfälligt isolerade.
Dock har vi köpt ett invändigt vintertäcke som täcker framrutorna och går långt ned på golvet under framdörrarna och lite annan isolering/textil i bodelen

Vi tycker nog att vi klarar vintervärmen bra men men men vinterdagarna är så korta och mörkertimmarna så många att vi, i alla fall i år, har ställt av bilen och håller oss i stugvärmen hemma.

Ha det gott!

F

F.d. 16191

Guest

Hej tortor: Tack för Dina synpunkter:) Du och många med Dig talar om 'plåtis' som om det stode i SAOL. Vad är nu plåtis?

F

F.d. 55532

Guest

Alkoven
Vollintegriert
Teilintegriert
Kastenwagen

Tyskarna delar upp sina bilar enligt ovan
Kastenwagen är vad jag tror är plåtis dvs vanlig inredd skåpbil ev med förhöjt tak
i annat än plåt.

F

F.d. 58573

Guest

Problemet med dieselvärmare är att de väsnas om man inte har effektiv ljuddämpare.
Vi stod ca fem meter från en HB med dieselvärmare på en camping under flera dagar.
Vi vaknade tidigt varje morgon av sprakandet när värmaren drog igång.
Har man dieselvärmare så skall man nog inte stå nära andra.
Om man inte vill skaffa sig ovänner -vill säga.
//W

Nu tror jag att du skriver om dieselmotorvärmare, vilka förvisso väsnas en hel del, men dieselcentralvärmepannorna är inte alls så bullriga. Absolut inget som jag kan tänka mig att kringstående störs av. Och jag har erfarenhet av båda fabrikaten, Truma Combi D6 i min plåtis och Webasto Dual Top i min nya bil. I båda bilarna sitter dessutom dieselmotorvärmare, eber i en och Webasto i den andra, så att jag kan vid anfordran demonstrera skillnaderna för den som är intresserad.
Jag tror att skillnaderna i ljudnivå beror på att man vid konstruktion av centralvärmesystemen satsat mycket mer på ljuddämpning (både av panna och avgasssystem), något som naturligtvis inte är lika angeläget för en motorvärmare (vilken går en kort tid och vanligtvis inte på natten).

aake

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.

Jeg vil bare si meg enig med Aake.

Min Truma D 6kw coupe/vannvarmer er nesten ikke hørbar utenfor bilen.

Den er montert under sengen like under hodene på oss to som ligger
der, og vi kan høre en svak tikking fra drivstoffpumpen og svak dur fra
brenneren. Er vi andre steder i bilen er den ikke hørbar.

Hilsen Regent.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Nu tror jag att du skriver om dieselmotorvärmare, vilka förvisso väsnas en hel del, men dieselcentralvärmepannorna är inte alls så bullriga. Absolut inget som jag kan tänka mig att kringstående störs av. Och jag har erfarenhet av båda fabrikaten, Truma Combi D6 i min plåtis och Webasto Dual Top i min nya bil. I båda bilarna sitter dessutom dieselmotorvärmare, eber i en och Webasto i den andra, så att jag kan vid anfordran demonstrera skillnaderna för den som är intresserad.
Jag tror att skillnaderna i ljudnivå beror på att man vid konstruktion av centralvärmesystemen satsat mycket mer på ljuddämpning (både av panna och avgasssystem), något som naturligtvis inte är lika angeläget för en motorvärmare (vilken går en kort tid och vanligtvis inte på natten).

aake

Nop!
En finsk bil stod vid oss och körde igång sin värmare på sena natten och den störde OSS.
Det finns väl ingen anledning att köra en motorvärmare när man är stationär flera veckor och inte flyttar på bilen???
//w

F

F.d. 58573

Guest

Ja Monreal, så lär det vara. Kanske så dåligt isolerad bil att den ordinarie värmaren inte riktigt orkade med?
Dieselmotorvärmarna, både Eberspächer och Webasto, sitter monterade utan inbyggnad och med en obetydlig liten ljusdämpare på avgasslangen och väsnas därefter.

De två dieselcentralvärmare jag har erfarenhet av där sitter Truman monterad inne i en av långbäddarna och den hörs förvisso inne i bilen, lika mycket som en Truma gasolvärmare, och kan även kännas lite störande nattetid, i vilket fall när den går på högsta varv (vilket inte är ofta). Men ute hörs inget annat än ett fläktljud och detta endast om man lägger örat intill den s.k. avgaskaminen.
Webasto Dual Top sitter monterad i dubbelgolvet och av den hörs inne i bilen endast fläktljud och detta endast vid högsta varv. Vanligtvis får jag pröva med att lägga en hand framför värmeutblåset för att kolla om värmaren går eller inte. Min Efoy, som sitter i lastrum i dubbelgolvet, hörs faktiskt mer (och den lär avge 21 dB). Utomhus går det inte höra något av denna Webasto.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det känns som att det blandas friskt här när det gäller dieselvärmare, många har erfarenhet från parkeringsvärmare vad det gäller ljud och elförbrukning, några få har erfarenhet av riktiga dieselpannor, det här snedvrider diskussionerna ganska kraftigt, och sprider felaktiga uppfattningar. :wideeyed:

Senast ändrad:
F

F.d. 16191

Guest

Hej alla ni som med stort engagemang och många råd och dåd har hjälpt mig fram till ett beslut (som satt långt inne!)! Jag köper på onsdag (27/2) en Knaus Boxstar Street 600 (DOH 383) från Fri-Bo i Sollebrunn (excellent service, tack Mattias!). Med denna bil hoppas jag slippa kalsongutflykter mitt i natta (läs:ingen gasol, inget jagande efter gasolpriser som sträcker sig mellan 250 o 800 kronor per 11 kilo)!
Vore tacksam speciellt att få synpunkter på
1) vilken (extra) batterikapacitet jag behöver (bodelsbatteri á 100 Ah blir inmonterat vid leverans, räcker det?)
2) erfarenheter av att 'koka ägg' på en dieselvärmarplatta.

Vad mer att tänka på när det gäller Boxstar Street 600?

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Grattis till köpet. Som jag skrev ovanför är vi mycket nöjda med diesel som värmekälla i bilen.

En komplettering bara. Under vintern lägger vi också i ett litet elverk Kipor på 900/1000W. Fungerar som "försäkring" eftersom vi oftast står "off-pist" både i skogen och i Stockholm. Men det är gott om plats under sängen i en Boxstar så det är inga problem med den försäkringen. För vår del är det viktigt att vara "mobila" året runt - därför bytte vi vår tidigare husbil mot en BoxStar!

Senast ändrad:
Toppen