• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare

Bobb63

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Luleå
HBK-Nr
11934
Medlemskap
2021
Hej söker tips hur ansluta dieselvärmaren till bränsletanken.Bifogar bild på befintliga anslutningar fiat år -08.Mvh Bosse
 

Bilagor

  • 2012-12-06 13.50.53.jpg
    2012-12-06 13.50.53.jpg
    1,3 MB · Visningar: 49

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Hej..

även om jag kör MB så "råkar jag ha en modell av verkstadshandbok. men här finns 2,2 2,8 3,0 motorerna. vet dock inte årtal, men bilden jag bifogar ser ju ut som din bild..
Sug sidan i detta fall B-kopplingen skulle jag montera den på.


//Freddy
 

Bilagor

  • tempcontent7.pdf
    193,3 KB · Visningar: 220

Bobb63

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Luleå
HBK-Nr
11934
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Tack för svaret det finns dom som avråder att använda befintliga anslutningar.man menar man ska gå in med ett nytt stigar rör det är dock lite trångt att rymma de.Finns de erfarenhet av detta?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.790
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Det bästa är att försöka få dit ett nytt bränslerör som inte når hela vägen ner i botten. Det måste ju alltid finnas tillräckligt med bränsle för att ta sig till macken åtminstone. Så är det kopplat i min. Det blir knappt kvarts tank kvar när dieselvärmaren stannar p.g.a. bränslebrist. Lycka till.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Som man ser på bilden så finns det mer prylar underlocket att ta hänsyn till. Således skulle jag avråda att man borrar där. Sen att tanken är i plast kan göra det svårt att få det tätt om man borrar på annan plats.

På de värmare jag haft på mina bilar så har jag använt den slang som går från tanken. Gör man det rätt och tätar kopplingarna med typ permatex eller liknande så kommer det inte att suga tjyvluft, som jag misstänker att man är rädd för när man rekommenderar att koppla på annat sätt.

Du har dessutom redan övertryck i ledningen som går till motor, eftersom pumpen sitter i tanken och levererar ca 125L/h. jag kan just nu inte se någon anledning att inte nyttja en T-koppling på matar slangen..


//Freddy
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Dieselvärmare

Hej prøv at Google Dancamper
søg under.: Service og udstyr, derunder Varmekomfort Autocamper

Det er montering af Vebasto varmer, hos en af Danmarks største Husbils forhandlere
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dieselvärmare

En opplagt ulempe med å koble seg til eksisterende slange er mangelen på drift av pumpen i tanken når motoren ikke er i gang. Greit at pumpen i varmeren er selvsugende, men motstanden i en stillestående pumpe kan lett stoppe dette.

Ville selv sett på muligheten av å montere et sugerør i det befintelige lokk over pumpen og koble meg til denne - da kan en og justere lengden slik at varmeren ikke kan tømme tanken.
 

Bobb63

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Luleå
HBK-Nr
11934
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Kan meddela konsulterade experterna på hedqist dieselservice här i luleå.Man avrådde att gå in i befintliga ledningar fick pris på 1000kr att montera ny stigar ledning i tanken.Beslutat o klart montering på onsdag.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Hej!
Bra beslut. Man ska inte gå på befintlig matarledning då förpumpen sitter i tanken.
Tyvärr sitter det inget dykrör i alla tankarmaturer utan Fiat har massor med varianter.

Det är ganska enkelt att lossa armaturen men det kräver helst rätt specialverktyg.
Jag fick låna det verktyget av den lokale Fiat verkstaden (vilket innebär att jag ger jobb dit).
Det är lite trångt att få undan slangarna så att man kan lyfta ur armaturen men det går.

Röret skall sedan vara 295mm långt från locket. Då finns det nog med bränsle i reserv.

Webasto har lite olika dykrör, jag använde ett 90 graders som jag hade låg men det är bättre att använda det raka med en 90 graders gummiböj.

Länk till bra dykrör.
Tankdykrör - W 130 049 6A

Placering:
tankfiat.JPG
 
Toppen