• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare.

F

F.d. 29868

Guest
Jag funderar på att montera in en Webastovärmare Dieseldriven med luftblås som kompliment till min Trumapanna som går på El o Gasol. Skulle vara intressant att höra några kommentarer av detta för o nackdelar. Gör detta av den anledningen att det verkar vara så kompliserat med att fylla svenska gasoltuber söderut. Tänker att åka tilll Spanien eller Portugal efter Jul, har förstått att man kan behöva värme om nätterna. Som nybliven pensionär så är det vår första resa söderut vintertid, så därför vill man ju vara garderad. Kom gärna med kommentarar om detta är fel tänkt...? eller inte.:swoon:
Roland
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Dieselvärmare.

Hej Roland.

Kolla upp vad du får betala för en Webasto. Är osäker på modellernas olika priser men kan tänka mej 10,000-15,000:-. Troligen betydligt billigare att köpa en Spansk flaskanslutning och Spansk flaska på plats. Flaskan kan du antagligen panta när du vänder hemåt eller behåll den till nästa resa.

Peter.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Dieselvärmare.

Dieselvärmare är inte billiga men de är väldigt bra och kostar nästan inget att använda om man jämför med gas. Man har alltid diesel i tanken oberoende land. Så jag rekommenderar starkt att montera dieselvärmare. Ni kommer inte ångra er.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieselvärmare.

Jag har en gasolpanna och en dieselvärmare i min bil och dieselvärmaren drar mycket mer ström än gasolpannan så det kan ju bli problem vid fricamping. Dessutom bullrar den en hel del och dieselavgaserna luktar inget vidare så det kan ju äventyra grannsämjan på ställplatserna.

Jappe
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare.

Jappe

Med all respekt för dina erfarenheter av dieselvärmare så vill jag ändå protestera en aning. På vår förra bil hade vi Truma 6002EH gasolpanna och kompletterade med Webasto 2000ST dieselvärmare. Min upplevelse är att både ljudnivå, batteri och plånbok mådde bra av dieselvärmaren. Dagens dieselvärmare är oerhört snåla på både el och diesel.

Nu har vi bytt bil och i den nya sitter enbart en dieselpanna och de få nätter vi legat i den har vi upplevt den som klart tystare än Truman var. Detta trots att vår dieselpanna denna gång sitter inne i bilen!

Kanske har din dieselvärmare några år på nacken, Jappe?
:wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieselvärmare.

OK Staffan, min dieselpanna (Webasto) är från början av 2000-talet så det har väl hänt en del sedan dess, antar jag. Avgaserna däremot kan väl knappast ha ändrats på senare år. Bränner man diesel så blir det ju en hel del giftiga ämnen som släpps ut och som förhoppningsvis inte kommer in i bilen eller grannbilarna om sådana finnes.

Fortfarande lätt skeptisk Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Dieselvärmare.

hej jag fönderar på samma sak fick pris på ca 22000kr monterat o klart för dieselvärmare
för dyrt för min del kör ej på vintern mvh håkan

Det kan kanske vara lite intressant med matematik baserat på Håkan och Britts offert på dieselvärmare. 22,000:- minus pant på Spansk flaska 700:- (???) minus Kama:s "Euroset" reduceringsventiler (art. G09-09 ) 550:- Blir 20,750:-.

20,750:- delat med 400:- (fyllning PC 11) blir: c:a 52 fyllningar.

Jag gör av med 2 PC 11 per år vilket betyder att det inte blir ide att eftermontera dieselvärmare för mej.

Däremot om jag skulle byta husbil, skulle jag troligtvis välja den nya Truman som går på diesel.

Mvh//Peter.:bye:.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dieselvärmare.

Mitt valg i denne sak er Alde og LPG-tank, lavere pris pr. liter (og kilowatt) enn diesel. Ingen lukt av avgassen, ingen lyd - står en på en plass med billig el så bruker en det på Alden også. Installasjon av tank koster mindre enn en dieselvarmer.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Dieselvärmare.

Om det fanns fler LPG-stationer i Sverige så skulle nog även jag skaffa fyllbara gasflaskor.
Men skall man åka 15-20mil för att fylla så är det inte intressant för min del,speciellt inte om en 11kg flaska inte räcker mer än ca 4dagar vid -5grader.
Tank är heller inte intressant på grund av vikten.
Alla nya gasstationer som byggs är Biogas,så det är nog inget att räkna med att det skall komma några fler LPG-stationer i Sverige.
Nej för min del så blir det nog Dieselvärmare inte för att det blir billigare,men det blir mycket enklare.
Arne.
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Dieselvärmare.

Det kan kanske vara lite intressant med matematik baserat på Håkan och Britts offert på dieselvärmare. 22,000:- minus pant på Spansk flaska 700:- (???) minus Kama:s "Euroset" reduceringsventiler (art. G09-09 ) 550:- Blir 20,750:-.

20,750:- delat med 400:- (fyllning PC 11) blir: c:a 52 fyllningar.

Jag gör av med 2 PC 11 per år vilket betyder att det inte blir ide att eftermontera dieselvärmare för mej.

Däremot om jag skulle byta husbil, skulle jag troligtvis välja den nya Truman som går på diesel.

Mvh//Peter.:bye:.

Du får lägga till att 52 flaskor borde räcka ca 150 dygn och en dieselvärmare i drift under motsvarande tid förbrukar säkert minst 500 liter.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Dieselvärmare.

När vi beställde vår nya bil så skulle Dethleffs ha 22000 extra för en Webasto tillsatsvärme för förarhytt, vi avstod kan jag säga.

Vi beställde ett vinterisolertäcke för 2000 istället.
 
Toppen