• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare (vatten)

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Någon som har en sådan monterad i sin bil?
Hare en 5 Kw som jag funderar på att låta montera och vill höra något från dig som har erfarenhet
1673706774102.jpeg
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Har själv funderat många gånger på att montera en liknande. Jag landar alltid i att jag i så fall även måste montera en liten ackumulatortank. Detta så värmaren inte behöver starta/stanna hela tiden. Jag tror den mår bättre av att starta och gå lite längre perioder.

Men följer gärna upp dina erfarenheter om du monterar den.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Dessa värmare kopplas in i motorns kylkrets.
Som motorvärmare och att värma luften från instrumentpanelen/avimmning av framrutan är dom mycket bra, samma funktion som i en personbil.
Vi har liknande värmare i våra två personbilar och kommer inte att vara utan, ett krav från vår sida.

Att värma bodelen sker genom värmeväxlare från motorkylkretsen.
Det funkar, speciellt om det är så kallt att värmaren går mer eller mindre konstant, men se det som en reserv om 230v/gasol inte är tillgängligt.

Att koppla in värmaren direkt i bodelsvärmekretsen rekomenderar inte jag.
Minimum effekt är för hög, det blir många omstarter och ojämn värme. Då är det bättre att göra som ovan, och framförallt ha den som motorvärmare och eventuellt ha en värmeväxlare för bodelen.
Med värmeväxlare, som du kanske redan har, får man ju även värme från motorn när man kör.
 
Toppen