Sv: Dieselsorter i syd Europ
Hej... rolle.. jo jag menar faktiskt 85'000 mil... eller 850'000 Km...
så den e nästan inkörd.. ;-)
det är en -89 motor.. ja.. jag behöver nog ta en titt på tätningarna för det e blött på motorn... men nu kör jag på 20/50 olja så då läcker det mindre..
och den oljan fungerar bra här nere i värmen..
ja jag har renoverat allt själv.. har tillgång till en bra diesel verkstad här där jag bor.. så jag fick hona upp cylindern i insprutningspumpen två dimensioner.. så det blir inga mer renoverinar på den.. (för tunnt gods nu) men innan renovering så låg den bara på 75% effekt.. det gjorde en himla skillnad att renovera den.. mycket starkare och mindre förbrukning...
innan jag renoverade den så hade jag problem med att den dog vid kick down och var svår startad när den var varm...
dock så återkomm problemet med svår startad när den var varm och att när man kört långsträckor så gasade mortorn mer än vad jag pressade ner pedalen.. alltså välldigt känslig på gasen helt plätsligt och svårstartad när den var varm.... löste dock problemet.... plockade ner tanken och där var det en massa skräp... skräpet hindrade bränsle flödet och av någon anledning så rusade motorn pga av detta...
dock så har jag problem med att få upp motorn i temp... även här när det e 40 grader i skuggan.. detta pga att jag satte i ett 6cm djupt kyl i stället för orginalet på 4cm. så detta måste jag ta o lösa.. så jag inte får låg temp korrosion i motorn, samt bättre bränsle ekonomi..
MvH
Fredrik