• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselsorter i syd Europ

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Viken sorts diesel skall man tanka i tex, Tyskland,Österrike och Kroatien?:wideeyed:
Det fins ju olika sorter att välja på.
Är det någon skillnad på dom?

Ha de Turbo
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Hej.
Jag bor i syd Frankrike och här är diesel oljan bättre.. även standard varianten.
jag brukar när jag kör i Europa köra på den billigaste dieseln. kan ju hända att energi inehållet per kilo skiljer lite, men det är ändå bättr än oljan där uppe i Sverige..

oljan här är fetare och det känns inte lika viktigt att fylla på med tvåtakts olja i tanken lika ofta som man gör i sverige.

och den dyrare oljan de säljer på mackarna är mer inriktad mot sportigare bilar än
vad lastbilar och husbilar är.

så.. kör du på ekonomisk disel.. kolla bara att du har nya filter innan du ger dig iväg.. då en del mackägare inte servar tankar osv.. så finns risk fär både alger, vatten o skräp i oljan ju längre söderut du kommer.. (speciellt ute på landet där omsättningen är låg)

MvH

Fredrik
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Fraxe!
Vet du vilket bränslefilter som sitter i Fiat Ducati -04 ?
Är det lösa utbytesfilter?
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Kanske skulle fråga VAR filtret sitter och hur ser det ut?
Kan man enkelt byta filter och krävs det luftning av systemet efteråt?
:swoon:
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Oj...

ja du.. jag vet faktiskt inte alls var filtret sitter... har ingen erfarenhet av fiat mer är en 126:a som jag hade en gång i tiden :)

själv kör jag ju cheva van som e husbilsreggad.. o en 6,2l v8 diesel...
å på den sitter filtret precis innan insprutnings pumpen uppe på motorn.
när jag byter filter på den så luftar jag aldrig.. varmkär innan byte o sen e de bara att gasa o vrida runt motorn tills den går igen..

dock så är marin dislar känsligare för luft upplever jag iaf. ett himla sölande o pumpande på de flesta marin motorer när man bytt filter...

dock så är de flesta filter av modellen ta vort o kasta.. oftast ett runt filter som liknar ett olje filter i miniatyr. dock så är mitt filter rektangulärt och aluminiumfärgat.

det enklaste är att följa bränsleledningen som kommer från tanken och går till matarpumpen som sedan går till insprutningspumpen.. mellan dessa pumpar sitter filtret oftast... kan även sitta innan matarpumpen... så följ olje systemet så kommer du att hitta det.... (på fartyg kallar vi det smyga rör.. något man gör på varje nytt ftg man går om bord på...)

MvH

Fredrik
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Kul att höra att det är fler som kör med 6.2 liters v8 här i klubben:) Vi har en husbilsreggad gmc van -84 med 6.2a och 700 låda.Hur funkar det för dig?
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Jo.. jag har kört väldigt mycket med den o precis gjort en större renovering...
renoverat insp pump, ny kyl, ny vatten pump, renoverat låda, nya skivor trummor o hjul lager, renoverat AC, renoverat styrsnäckan (började läcka olja).... mm så jag e kanon nöjd.. det enda jag inte gjort något med e motorn.. men den har ju bara gått 85 000 mil så det e ju ingen panik med den... har gjort allt arbete själv o som du säkert vet så e ju delarna till dessa i stort sett gratis.. man betalar väll bara frakten typ.. :)

men nu när jag funderar på att köpa en mer traditionell hus bil så funderar jag ju klart på om man kan ta med motor o låda över i en concord eller så... så man fortfarande kan njuta av åkturen.. ;-)

MvH

Fredrik
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Fredrik,

Citat : "den har bara gått 85000 mil" .. inga dåliga grejor det in't. Jag tror att du säkert menar 85000 km ;)
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Vad är det för årsmodell på motorn? Vår är en -84 men jag har satt dit det nya glödsystemet och förra somaren bytte jag insprutnings pumpen,kamdrivningen,vacuumpumpen,bakre vevaxeltätningen och massa annat och är hel nöjd med den.Ac´n hade jag fixat tidigare och lådan var renoverad när vi köpte den.Renoverade du insp pumpen själv? Har du haft några problem att starta den när den är varm?

Mvh Peter.
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Hej... rolle.. jo jag menar faktiskt 85'000 mil... eller 850'000 Km...
så den e nästan inkörd.. ;-)

det är en -89 motor.. ja.. jag behöver nog ta en titt på tätningarna för det e blött på motorn... men nu kör jag på 20/50 olja så då läcker det mindre.. :) och den oljan fungerar bra här nere i värmen..

ja jag har renoverat allt själv.. har tillgång till en bra diesel verkstad här där jag bor.. så jag fick hona upp cylindern i insprutningspumpen två dimensioner.. så det blir inga mer renoverinar på den.. (för tunnt gods nu) men innan renovering så låg den bara på 75% effekt.. det gjorde en himla skillnad att renovera den.. mycket starkare och mindre förbrukning...

innan jag renoverade den så hade jag problem med att den dog vid kick down och var svår startad när den var varm...

dock så återkomm problemet med svår startad när den var varm och att när man kört långsträckor så gasade mortorn mer än vad jag pressade ner pedalen.. alltså välldigt känslig på gasen helt plätsligt och svårstartad när den var varm.... löste dock problemet.... plockade ner tanken och där var det en massa skräp... skräpet hindrade bränsle flödet och av någon anledning så rusade motorn pga av detta...

dock så har jag problem med att få upp motorn i temp... även här när det e 40 grader i skuggan.. detta pga att jag satte i ett 6cm djupt kyl i stället för orginalet på 4cm. så detta måste jag ta o lösa.. så jag inte får låg temp korrosion i motorn, samt bättre bränsle ekonomi..


MvH

Fredrik
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

BtW... jag köpte en verkstads hanbok i orginal från chevrolet... och det är en stor hjälp när man meckar...

Och Bror... ja.. V8 ska det va... o bara för att folk ska höra det hela så har jag två tre tumms rör med minsta godkännda dämparna... ett på varje sida... :) Det hörs när jag kommer... (som flickan sa...) ;-)
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Satte du dit keramiska tätningar i pumpen? Bakre vevaxel tätningen är lite tråkig att byta...måste ta bort oljesumpen för att komma åt men det går bra att göra det på plats om man först tar bort växellådan och sen sänker ner sumpen lite för då får man in handen och kan ta bort oljepumpen.Sen är det bara att dra sumpen bakåt.
Peter.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Fraxe: varför skall det höras att du kommer? Skulle vara roligt att få lite funderingar kring detta att det skall låta så mycket som möjligt kring bilen. De som vrålar förbi hör gör just det, vrålar förbi. Jag får aldrig chansen att fråga varför de måste föra ett sådant oväsen bara för att ta sig från en plats till en annan.

En av de riktigt stora fördelarna med vår nya bil är just att den är så tyst jämfört med den förra. En viktig och eftersträvansvärd egenskap tycker jag. Jag slipper att bli störd och andra slipper att bli störda.

Men det hör ju förståss inte till ämnet Dieselsorter i Sydeuropa.
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

hej... nej.. jag satte inte dit keramiska tärtningar i pumpen..

Michael Johansson:
Intressant att du ställer den frågan... speciellt här i ämnet Dieselsorter i Sydeuropa.. ;-)
eftersom jag får flera frågor så svarar jag på dem av artighet.. men.. jag förstår vinken o slutar med det.....

dock så kan det kanske vara önskvärt att bilda en typ av forum som är
mer löpande då jag själv ser att många trådar svävar iväg.. och det oftast till godo.. som ex kan man ta en titt på dykarna.nu - communityn där dykare samlas och deras forum. där blir det ett annat flyt i inläggen.. kanske som komplement..

dock skall jag skapa en ny tråd och besvara din fråga..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Hej... rolle.. jo jag menar faktiskt 85'000 mil... eller 850'000 Km...
så den e nästan inkörd.. ;-)

Åkte för ett tag sen i en taxi i Märsta (Arlanda taxi) som gått över 100 000 MIL (en gammal Saab) - enligt den stolte ägaren/föraren hade han bara bytt turbo 2 ggr - inga andra renoveringar. Han påstod att bilen gick i skift och motorn bara kallnade när den var inne på service....
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Dieselsorter i syd Europ

Bara för att hörs när man kommer betyder det ju inte att det låter högt eller illa på något sätt,V8-ljudet skapar en harmoni som dom flesta gillar och det låter ju inte högre bara för att det är v8....utan det har ju att göra med avgassystemet.
 
Toppen