• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselskatt?

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
:swoon: Satt hos frissan igår och vi kom in på dieselskatt... Har inte haft en tanke på att kolla upp detta! Är ju van med bensindrivet.
Nu har jag ju tillgång till detta forum och vet att jag får svar. Tack på förhand!:wub:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dieselskatt?

Vad är din fråga?
Är det någon förändring i något regelverk som du hört talas om?
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Dieselskatt?

Ska man betala skatt i efterskott på använd diesel? Frissan säger att man betalar in till staten enl de milantal mätaren visar vid besiktning!
Svårt att formulera mig, när jag inte själv riktigt fattar vad jag pratar om. :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dieselskatt?

Nej, skatten tas ut direkt vid tankstationen dvs ingår i bränslepriset så som det gör för t ex bensin.

Det fanns ett gammalt system där man hade kilometerräknare som en extra enhet i dieselbilarna, 60-70-talet? där man stämplade en speciell blankett och sedan skickade in den, men det var då det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Dieselskatt?

det fanns en räknare även i början på 90-talet försvann nog -93 eller -94
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dieselskatt?

Vi hade en sådan på förra husbilen från 1988 som vi sålde 1995. Det var ett himla fipplande med kort som skulle stickas in och stämplas verje gång man åkte utomlands och sedan ny stämpling när man kom hem. Systemet upphårde något år innan vi sålde bilen.

Men det fanns en fördel. När man kom till tullen förekom jag alltid deras fråga om vi hade något att förtulle genom att snabbt fråga var jag skulle hämta stämpelkort till km-räknaren. Därefter kom det aldrig några frågor om vi hade för mycket av något,.....vilket vi natrurligtvis inte hade :p !
 
Toppen